Koper van Makro en Metro geeft zichzelf tijd om na te denken
Wij hebben aanvullende info gekregen over de verkoop van Makro en Metro in België, wat ons toelaat om een aantal punten recht te zetten. Er is één koper, Bronze Properties, maar die is verbonden met GA Europe. De Metro AG groep blijft eigenaar van het vastgoedpark. En de commerciële activiteit van de merken zal worden voortgezet, met hetzelfde managementteam, dat de koper in stand wilde houden. Bronze Properties wil zichzelf de tijd geven om na te denken alvorens de toekomst van elke winkel vast te leggen.
De Metro AG Group heeft enkele nadere details meegedeeld over de verkoop van haar Belgische filialen Metro, Makro en Metro Delivery Services. In tegenstelling tot de informatie die de ronde deed en waarover wij gisteren berichtten, is er slechts één koper, in dit geval het Luxemburgse Bronze Properties, dat door Metro AG wordt omschreven als "een portefeuille-investeerder die samenwerkt met een retailspecialist en financiële partner, GA Europe". De vastgoedportefeuille van de 11 sites, met uitzondering van Luik, dat in de verkoopovereenkomst is opgenomen, blijft eigendom van Metro AG.
In een persbericht verwijst Metro AG niet verrassend naar de bijzondere moeilijkheden waarmee de Makro-vestiging te kampen heeft: “Makro Cash & Carry Belgium staat al jaren onder grote druk en opereert in een zeer concurrerende markt, wat heeft geleid tot een daling van de omzet en een negatieve rentabiliteit. Door middel van regelmatige kapitaalinjecties en investeringen in de expansie en de remodeling van winkels , voor een aanzienlijk bedrag van verscheidene honderden miljoenen euro, heeft Metro de Belgische activiteiten voortdurend financieel gesteund om hun prestaties te verbeteren. Het boekjaar 2020/2021 werd afgesloten met een totale omzet van 646 miljoen euro en een negatieve aangepaste EBITDA. In het kader van Metro’s sCore groeistrategie, die de belangrijkste domeinen voor duurzame groei tot 2030 bepaalt, hebben we alle mogelijke opties voor onze Belgische activiteiten grondig en uitvoerig geëvalueerd. Daarom hebben wij besloten om onze Belgische activiteiten te verkopen aan Bronze Properties. Namens onze Raad van Bestuur wil ik mijn oprechte waardering en dank uitspreken aan onze Belgische collega's voor hun harde werk en sterke betrokkenheid bij onze klanten gedurende de afgelopen 50 jaar", zegt Steffen Greubel, CEO van Metro AG.
Geen veranderingen op korte termijn
Wat zijn de gevolgen voor de bedrijfsactiviteiten van Makro en Metro? Op korte termijn alvast niks: alle winkels blijven gewoon open, met hetzelfde personeel! De koper ontmoette de vijf belangrijkste leden van het management en vroeg elk van hen om hun werk voor de onderneming voort te zetten. Ze waren het er allemaal mee eens, bevestigde CEO Vincent Nolf ons. Op korte termijn zullen er dus geen veranderingen zijn, noch voor het personeel, noch voor de klanten. De koper wil zichzelf de tijd geven om de beste oplossingen voor elk netwerk te bestuderen. Die zijn natuurlijk veel gemakkelijker te definiëren voor Metro, een echte parel van de foodservice sector, die winstgevend is. Het geval van de Makro is veel moeilijker, ook al wordt ons verteld dat niet alle commerciële polen van de Cash&Carry-keten op dezelfde manier te lijden hebben.