Minister van Economie en Consumenten Kris Peeters (CD&V) en de FOD Economie lanceren een nieuw online meldpunt voor slachtoffers van fraude, misleiding, bedrog en oplichting. Op meldput.belgie.be kunnen consumenten gevallen van internetfraude melden en meteen ook advies op maat krijgen. "Niets te vroeg", reageert Comeos.

Het Meldpunt, meldpunt.belgie.be, is een online platform waar consumenten en ondernemingen misleiding, fraude, bedrog en oplichting kunnen melden. Aan de hand van concrete vragen krijgen ze meteen een antwoord met advies en/of gerichte doorverwijzing naar de bevoegde instantie die hen kan verder helpen. Indien het gaat om een nieuw fenomeen, dan wordt de melding doorgestuurd naar de bevoegde instantie die in een antwoord voorziet. Tegelijkertijd worden de meldingen geanalyseerd door de bevoegde autoriteiten en stellen zij indien nodig een onderzoek in.

“Veel consumenten en ondernemingen weten niet meteen waar ze hun fraude-ervaring kunnen melden en wat ze kunnen ondernemen om hun rechten af te dwingen. De juiste weg vinden kan tijd nemen en is wel eens zo ontmoedigend dat het niet tot een klacht komt. Dan heeft de overheid er geen zicht op, vindt de consument geen gehoor en kunnen we niet verhinderen dat de fraude zich opnieuw voordoet en meer slachtoffers maakt. Dit meldpunt is op die drie vlakken dus een goede zaak", zegt Kris Peeters.

 

Comeos: "hoog tijd"

Comeos, de federatie van de handel en diensten, juicht de start van het Meldpunt Internetfraude toe. Het vertrouwen in de handel wordt door malafide praktijken immers zwaar op de proef gesteld. “Het was hoog tijd dat er een meldpunt kwam om dat soort wanpraktijken aan te pakken”, zegt Dominique Michel (CEO Comeos).

“Nu binnen de FOD Economie een meldpunt is, zijn we niet langer verplicht met iedere klacht naar de lokale politie te stappen. We hopen wél dat er effectief iets met de meldingen gebeurt, dat het probleem in kaart wordt gebracht en dat er effectief wordt ingegrepen. Zodat de criminele bendes die achter die praktijken zitten, ook geklist worden.”

De federatie hoopt ook dat het rondsturen van valse waardebonnen en het online verkopen van namaakgoederen nu ook eindelijk wordt aangepakt. “De klant die gelooft dat zo’n bon echt van de handelaar komt, voelt zich bedrogen”, zegt Dominique Michel. “En dat straalt af op de handelaar"