iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Vandaag start voor de modesector de periode van de zomeruitverkoop. Na een bijzonder saai en druilerig voorjaar vestigen de winkeliers hun hoop op de komende periode.
Mode Unie, de federatie van zelfstandige moderetailers, en UNIZO, de Vlaamse organisatie voor KMO's en ondernemers, peilden bij 143 zelfstandige confectionairs naar hun verkoopcijfers in het voorjaar en hun verwachtingen voor de komende periode. De eerste bevinding: winkeliers in de sector verkochten 11,4% minder dan in het lente/zomerseizoen 2023, en 97% van hen gaf het natte weer de schuld van deze tegenvallende verkoop. Uit het onderzoek bleek ook dat gemiddeld 78,3% van de onafhankelijke retailers minder had verkocht, terwijl slechts 8,4% zei meer te hebben verkocht en 13,3% een status quo meldde. "Het seizoen kende een veelbelovende start met goede verkopen in februari en maart", verklaarde Isolde Delanghe, hoofd van Mode Unie, vrijdag in een persbericht. Ze schrijft het fenomeen toe aan de nadering van feestelijke gelegenheden zoals bruiloften, communies, enz. "De vooruitgang die tijdens deze maanden werd geboekt, werd echter tenietgedaan door het natte weer dat vanaf april aanhield", vervolgt ze. "De koude temperaturen en regen maakten consumenten minder geneigd om nieuwe zomerkleding te kopen." In een poging deze trend tegen te gaan, hebben meer winkeliers dan in voorgaande jaren gebruik gemaakt van koppelverkoop om te proberen hun zomerartikelen te verkopen. Dit lijkt echter geen groot succes te zijn, want "veel winkeliers hebben nog steeds grote voorraden zomerkleding", zegt Isolde Delanghe.
Moeten we dan grote kortingen verwachten zodra de uitverkoop begint? Waarschijnlijk niet, want uit het onderzoek van Mode Unie en Unizo blijkt dat zelfstandige winkeliers van plan zijn de uitverkoopperiode te beginnen met een gemiddelde korting van 30%, wat in lijn is met voorgaande jaren. Wat hun verkoopprognoses betreft, verwacht 59,5% van hen een omzet te halen die gelijk is aan of hoger dan die van de zomer van 2023. De rest is pessimistischer. "Retailers zeggen dat er nog veel voorraden in de winkels liggen en dat consumenten de afgelopen weken hebben gewacht tot de uitverkoop begon", melden de twee organisaties. "Ze hopen daarom hun klanten de komende maand in groten getale te mogen verwelkomen".
Tot slot maakte Isolde Delanghe van het momentum gebruik om erop te wijzen dat de huidige periode "erg moeilijk" blijft voor onafhankelijke moderetailers en riep ze toekomstige regeringen op om hier rekening mee te houden. "De retailsector is niet alleen de grootste werkgever (van laaggeschoolden) van het land, maar een bloeiende retailsector helpt ook om warme en levendige stadscentra en dorpen te creëren. We rekenen op de verschillende regeringen in dit land om eerlijke handel te bevorderen door de geldende wetten toe te passen en oplossingen te bieden voor de exponentiële stijging van de loonkosten door de automatische loonindexering. We rekenen ook op Europa om onze thuismarkt te beschermen tegen internationale marktplaatsen en gratis retourneren bij online verkoop te verbieden", besluit ze.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?