iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Jaarlijks peilt VLAM via het marktonderzoeksbureau iVOX naar de elementen die een rol spelen bij de aankoop van verse voeding bij de Belgische consument (VVA 18-64 jaar). Hieruit blijkt dat de zintuiglijke waarneming samen met de prijs de belangrijkste parameters zijn en blijven voor de consument. In 2024 zien we echter opnieuw een stijging van het belang van duurzame lokale producten na de terugval in de jaren na de coronapiek.
De keuzes van consumenten op het vlak van (verse) voeding zijn een samenspel van 5 factoren: Genot, Gemak, Geld, Gezondheid en Geweten. De onderlinge afwegingen tussen die 5 G’s hangen af van persoon tot persoon en van het moment, maar globaal genomen weegt Genot het sterkst door en Geweten het minst sterk. 55- tot 64-jarigen hechten in verhouding meer belang aan Gezondheid dan 18- tot 54-jarigen die eerder belang hechten aan Geld. Verder merken we ook dat alleenwonenden meer belang hechten aan Geld en samenwonenden meer aan Genot, personen met kinderen eerder aan Geld en personen zonder kinderen eerder aan Geweten, Brusselaars eerder aan Gemak, de hoge en middenklasse eerder aan Gezondheid en de lage sociale groepen eerder aan Geld. De afgelopen twee jaar wonnen Genot en Geld nog aan belang in de 5G-mix.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?