- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De dienst MijnVoorkeuren van bpost is nu overal in België beschikbaar. Dankzij die dienst kunnen klanten die niet thuis zijn, zelf kiezen waar de postbode het pakje levert. Dat kan bij een buur, een veilige plaats naar keuze of een eigen gekozen afhaalpunt in de buurt.
Ongeveer 14% van de thuisleveringen van pakjes zijn niet van de eerste keer succesvol omdat er niemand thuis is om het pakje aan te nemen. Daarom introduceerde bpost in oktober de dienst MijnVoorkeuren in een aantal regio’s. De implementatie gebeurde gefaseerd en is nu afgerond: iedereen in België kan zijn pakje nu op een zelfgekozen plaats ontvangen.
De klanten bepalen hun voorkeuren via de website van bpost (www.bpost.be/mijnvoorkeuren). Zij kunnen kiezen waar de postbode het pakje moet leveren indien er niemand thuis is. Drie mogelijkheden worden aangeboden: een zelfgekozen buur binnen een straal van 50 meter, een veilige plaats in de buurt van het huis (bijvoorbeeld de carport) of een afhaalpunt in de buurt naar keuze (een postkantoor, postpunt of een Cubee pakjesautomaat).
Volgens Thierry Moubax, marketingdirecteur Parcels & Logistics bij bpost, zijn de reacties in de regio’s waar de dienst al was geïntroduceerd, zeer positief. Het voorkeursplatform is vooral bij de ‘heavy shoppers’ een groot succes. “Iets meer dan 55% van de e-shoppers kiest voor een afgifte bij een buur of op een veilige plaats. De rest duidt een postpunt, postkantoor, afhaalpunt of locker aan”, zegt hij.
Vandaag voeren de klanten hun voorkeur in via de website. Binnenkort zal dat ook via een app kunnen gebeuren. “Om deze voorkeuren nog gemakkelijker aan te passen en de pakjes beter te kunnen volgen, heeft bpost een applicatie gebouwd die in april in Beta-versie beschikbaar is. De app gaat in juni ‘live’”, aldus Moubax tot slot.
De invoering van de dienst past in de strategie van bpost om meer ‘convenience’ te bieden. In het volgende nummer van Gondola Magazine kunt u hierover een uitgebreid interview met Thierry Moubax lezen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?