- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse woonwinkelketen Leen Bakker, die in mei vorig jaar door Blokker Holding werd verkocht aan het investeringsfonds Gilde Equity Management, wil groeien door het succes van de online activiteiten door te trekken naar de fysieke winkels. Om de online verkoop te ondersteunen werd Joost Wels, de voormalige CEO van webwinkel fonQ, aangetrokken.
Na de overname van Leen Bakker door Gilde, zei deze, zou het bedrijf inzetten op het actualiseren van de formule en op het productenaanbod, alsook op het verder aanscherpen van de onlinestrategie van de winkelketen. “Het vinden van een optimale balans tussen de vertrouwde Leen Bakker-producten, winkels en haar online aanwezigheid is hierbij cruciaal”, klonk het toen.
Inmiddels is een nieuw directieteam aan de slag, veelal mensen met een bewezen ‘track of record’. General manager is Debbie Klein, die is overgekomen van Beter Bed, waar ze general manager Benelux was. Het team bestaat verder onder andere uit twee voormalige managers van de Jumbo-supermarkten: Noël Manning als Head of Omnichannel en Matthys Moeken als directeur Marketing en Formule.
Volgens Klein is het aandeel van online in de omzet van Leen Bakker (die ongeveer 350 miljoen per jaar bedraagt) 16%, terwijl in de rest van de markt dat aandeel slechts 9% is. Dit succes stoelde onder andere op de samenwerking met Nextail, binnen de Blokker Holding een aparte tak voor de ontwikkeling, marketing en sales van de online activiteiten. Nu Nextail stopt (en een deel van het personeel wordt overgenomen door Blokker) moest Leen Bakker op zoek naar een nieuw team voor deze activiteiten.
Dat team van 15 personen zal geleid worden door Joost Wels, die begin dit jaar vertrok als CEO van het online warenhuis fonQ (dat gespecialiseerd is in wonen, koken en lifestyle). Hij is aangetrokken op tijdelijke basis en moet niet alleen het e-commerce team opbouwen, maar ook een online marketingbureau aantrekken.
Leen Bakker zit in een ander marktsegment dan ‘pure player’ fonQ. “Het is een fysieke retailer op weg naar omnichannel beleving, een leuke uitdaging”, zegt Wels aan Twinkle. Hij zal dan ook nauw samenwerken met omnichannel-verantwoordelijke Noël Manning.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?