Vorig jaar ging Leen Ponet, medeoprichter van Farmaline, met de Gondola Storecheck Personality of the Year-award in de categorie ‘E-commerce’ aan de haal. “Dankzij de award hebben bepaalde mensen, die ik al lang niet meer gehoord had, weer contact met me opgenomen”, blikt ze terug op haar overwinning.

Vorig jaar kon Leen Ponet haar nominatie in de categorie ‘E-commerce’ verzilveren. Ponet is medeoprichter van de online apotheek Farmaline. “Het was fijn om na zoveel jaren van pionieren erkenning te krijgen”, blikt ze terug. “De award was een ideaal moment om eventjes stil te staan bij wat we al verwezenlijkt hadden en terug te blikken op de rollercoaster die daartoe geleid had. We konden ook alle personen bedanken die aan het succes van Farmaline hebben bijgedragen.”

Wat heeft de prijs voor jou persoonlijk én voor het bedrijf veranderd?

Op persoonlijk vlak is er voor mij niet veel veranderd. Het was wel aangenaam om felicitaties te ontvangen. Dankzij de award hebben bepaalde mensen, die ik al lang niet meer gehoord had, weer contact met me opgenomen. Maar dat waait natuurlijk snel over. En uiteraard heeft de award een plekje in ons interieur gekregen. Farmaline is ondertussen een volwassenen bedrijf geworden, dat niet langer afhankelijk is van enkele personen. Het wordt gedragen door een heel team enthousiastelingen. Alle collega’s vonden het natuurlijk ook leuk dat ik en dus Farmaline erkenning kregen.

Hoe belangrijk zijn zo’n erkenningen? 

Bedrijfsmatig bevestigt zo’n erkenning je waarde in de markt. Een optimale klantbeleving en klanttevredenheid staan sinds dag één centraal bij Farmaline. Deze erkenning weerspiegelt dat. Aan de andere kant geeft een award ook weer vertrouwen richting onze klanten. Op persoonlijk vlak is het vergelijkbaar met een onverwacht compliment en dat is altijd leuk.

Wat maakt van een genomineerde een sterke kandidaat?

Ik denk dat authenticiteit heel belangrijk is. Er hangt altijd een groeiverhaal met ups en downs aan vast. Mensen kunnen zich daaraan spiegelen en zich erin verplaatsen, wat inspirerend kan werken. Ook een innoverende factor lijkt me cruciaal. Iemand die out of the box kan denken, creatieve oplossingen voor bepaalde situaties kan bieden of een twist kan brengen in een traditioneel denkkader, heeft volgens mij een streepje voor.

Er is het voorbije jaar van alles gebeurd in de retailsector. Wat waren voor jou de hoogtepunten van 2023 en wat verwacht je van 2024?  

Het hoogtepunt was voor mij de opkomst van generative AI en wat dat in de toekomst zal betekenen voor de retailsector. Hopelijk wordt het overal duidelijk aangegeven wanneer we met een chatbot converseren in plaats van met een echte medewerker van de klantendienst. Zelf gaan we het verschil niet meer kunnen merken. Verder is het indrukwekkend hoe groot websites als Shein, Temu en Alibaba op korte tijd kunnen worden. Ik verwacht voor 2024 dat de druk uit China nog groter zal worden, wat ongetwijfeld invloed zal hebben op de Europese retailsector.

Personality of the Year-awards

Wie gaat er dit jaar aan de haal met de prestigieuze Personality of the Year-Awards? Ontdek het tijdens het POTY-event van Gondola Society op 14 maart 2024 in de Holiday Inn in Zaventem.

Klik hier!

Tijdelijke actie!

Dit artikel verscheen eerder in de Vision 2024-editie van Gondola Magazine.

ONTVANG JOUW WELKOMSTGESCHENK!

Ontvang nu gratis de printversie van Vision 2024 bij een nieuw Gondola-abonnement!

Bekijk hier de abonnementsformules >>
Tijdelijke actie!