- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Starten doen we met aardappelen.
De impact van de coronacrisis merken we bij verse aardappelen. Terwijl we vóór de coronacrisis een jaarlijkse daling van het thuisverbruik van verse aardappelen noteerden van om en bij de 4%, steeg dit thuisverbruik in 2020 met 9% tot 21,3 kg per capita. Net als bij verse voeding in zijn totaliteit, zien we in 2021 ook voor verse aardappelen een lichte terugval. Bij verse aardappelen gaat het om een daling met 3% tot 20,6 kg per capita. Het percentage kopende gezinnen blijft met 93% heel hoog. Het volumeaandeel van Belgische aardappelen viel na een sterk jaar in 2020 wat terug in 2021, maar bedraagt nog steeds 76%. Bio deed het vorig jaar op zijn beurt beter na een minder jaar en neemt nu 5% volumeaandeel. DIS 1 blijft het belangrijkste aankoopkanaal van verse aardappelen met een volumeaandeel van 46%, maar hard discount en de buurtsupermarkten winnen volumeaandeel tot respectievelijk 27% en 9%. De AGF-winkels en korte keten verloren in 2021 terug volumeaandeel na een uitstekend 2020. Het aandeel van e-commerce blijft beperkt (2% volumeaandeel), maar dit kanaal is wel sterk groeiend sinds 2020.
Bij verwerkte aardappelen noteren we na de sterke groei in 2020 nog een verdere groei in 2021. Het thuisverbruik van verse verwerkte aardappelen steeg met 5% en dat van verwerkte aardappelen in diepvries met 1%.
Ook bij de andere maaltijdbegeleiders (rijst, deegwaren, quinoa, bulgur en couscous) steeg het thuisverbruik in 2020 fors om in 2021 licht terug te vallen. Het aandeel van verse aardappelen ten opzichte van de andere maaltijdbegeleiders blijft verder onder druk staan, met een daling van het volumeaandeel van 62% in 2017 naar 58% in 2021.
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?