Lidl pakt uit met “Back to kot”-gamma
- Belgische studenten besteden gemiddeld 468 euro om hun kot in te richten
- 62% krijgt daarbij de hulp van hun ouders.
- Meisjes geven gemiddeld minder geld uit aan de inrichting van hun kot
Belgische studenten besteden gemiddeld 468 euro om hun kot in te richten. 62% krijgt daarbij hulp van hun ouders. Opvallend: meisjes geven gemiddeld minder geld uit aan de inrichting van hun kot. Dat blijkt uit een rondvraag van onderzoeksbureau Dedicated in opdracht van Lidl. Naar aanleiding van de start van het academiejaar pakt de smartdiscounter voor het eerst uit met een “back to kot”-gamma.
Een kot hebben veel studenten ondertussen al gevonden, maar ze moeten het vaak nog inrichten. Daarbij moeten ze het geld dat ze verdiend hebben tijdens hun vakantiejob niet vaak gebruiken: uit onderzoek blijkt dat bijna drie op de vijf studenten op (62%) de financiële steun van hun ouders krijgen. Opvallend: meisjes krijgen die steun vaker (64%) dan jongens (58%), maar geven gemiddeld minder geld uit (386 euro) aan de inrichting van hun kot dan jongens (591 euro).
Maar liefst 40% van de jongens denkt meer dan 500 euro te gaan investeren in een kot, terwijl maar 24% van de meisjes dat denkt. In Vlaanderen wordt ook gemiddeld meer geïnvesteerd in een kot (677 euro) dan in Wallonië (414 euro) en Brussel (217 euro). Dat komt omdat 75% van de studenten die in Brussel gaan studeren vaker naar al ingerichte koten zoeken. In Vlaanderen daarentegen zoekt een op de twee studenten een gedeeltelijk gemeubileerd kot en in Wallonië geeft een op de tien studenten er zelfs de voorkeur aan om zijn kot volledig naar eigen smaak in te richten. En daar wil Lidl handig op inspelen door zijn eigen "back to kot"-gamma te lanceren.
“De tijd dat we alleen maar bezig zijn met het begin van het schooljaar is voorbij", vertelt Isabelle Colbrandt, woordvoerster bij Lidl. "Ook studenten op de hogeschool of aan de unief moeten aan hun trekken komen in onze winkels. Vorig jaar merkten we dat veel van onze klanten grote meubels kochten via onze webshop om hun kot in te richten. Maar ook kleine decoratieve spulletjes om hun interieur aan te kleden kochten ze in onze winkels. Dit jaar pakken we daarom uit met een gevarieerder assortiment. Dat gaat van spullen voor de badkamer, verlichting, matrassen, decoratie, elektrische huishoudtoestellen tot meubilair in alle maten en gewichten. We willen met dit aanbod kotstudenten gerief aanreiken waarmee ze hun kot kunnen inrichten.”
Bij de inrichting van hun eerste kot spenderen Belgische studenten een groot deel van hun geld aan beddengoed (39%), een microgolfoven (29%), huishoudelijke toestellen (22%) en hun bureau (19%). 68% van de bevraagden denkt eraan om hun kot te bemeubelen, maar een op de vier studenten in Vlaanderen en een op de zes studenten in Wallonië houdt er ook van om zélf zijn woonkamer in te richten. 13% van de studenten die op zoek zijn naar huisvesting in Brussel vindt het ook belangrijk om de keuken in te richten, tegenover 8% in Vlaanderen en in Wallonië. Een op de tien studenten in Brussel denkt ook na over de inrichting van de badkamer.
Vlaamse studenten geven het meeste geld uit aan hun laptops of pc's (54% tegenover 24% in Wallonië en 7% in Brussel), aan kleine elektronische apparatuur (38% tegenover 17% in Wallonië en 5% in Brussel) en op een bureau (33% tegenover 10% in Wallonië en 9% in Brussel).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?