Naar aanleiding van de acties van boeren vorige week, met name bij een van de vijf distributiecentra van Lidl, is de Belgische tak van de Duitse discounter in overleg getreden met boeren, zo maakte het dinsdagavond bekend in een persbericht.

"We kunnen natuurlijk niet blij zijn met de acties van de boeren met betrekking tot ons distributiecentrum, maar we begrijpen hun standpunt", zei Hendrik Van Wilderode, Purchasing Director van Lidl België, in de verklaring die de keten publiceerde. "De afgelopen dagen hebben we met veel boeren in Vlaanderen en Wallonië gesproken. Het is niet normaal dat boeren, die de eerste schakel zijn in onze voedselketen, zich zorgen maken over hun toekomst om een aantal redenen, zoals regelgeving en investeringskosten", klaagde hij. Hoewel de discounter de bal teruglegt bij de overheid om deze problemen "op te lossen of aan te passen", gelooft hij niettemin dat het mogelijk moet zijn om oplossingen te vinden zodat er een "eerlijke" prijs wordt betaald aan elke schakel in de voedselketen. "Wij willen het voortouw nemen", zegt Hendrik Van Wilderode. "Samen met de landbouwsector, Comeos, de agrovoedingsindustrie en de overheid gaan we op zoek naar een eerlijk mechanisme voor de hele sector. We zijn niet de grootste speler op de markt, maar we hebben al kunnen aantonen dat onze korte ketenaanpak werkt (...) We hebben in het verleden ook een mechanisme opgezet, in samenwerking met de varkenssector, om de prijs van varkens te verhogen wanneer hun markt instort. Deze ervaringen uit de sector moeten worden gedeeld en verbeterd," besluit hij.

Supermarkt aanbod update

Lidl

Na de acties van boze boeren vorige week, waren de verstoringen woensdag nog steeds voelbaar in de schappen van de belangrijkste supermarktketens van het land, en in het bijzonder die van Lidl, waar een distributiecentrum tijdelijk geblokkeerd was. "De situatie wordt weer normaal voor de winkels die worden bediend door het centrum in Marche-en-Famenne," zei Julien Wathieu, woordvoerder van de discountketen in België. "We hopen nu dat er een akkoord kan worden bereikt tussen de verschillende betrokken partijen om een eerlijk mechanisme op te zetten voor de hele sector.

Colruyt

"Na de deblokkering afgelopen donderdagavond van ons distributiecentrum in Dassenveld (verse producten) en vrijdagnamiddag laat van die in Ghislenghien en Ollignies (droge producten), hebben we de voorbije dagen, ook tijdens het weekend, alles in het werk gesteld om onze winkels opnieuw te bevoorraden", legt Colruyt-woordvoerster Hanne Poppe uit. "We verwachten dat we het verloren terrein de komende dagen kunnen goedmaken, met een terugkeer naar de normale werking gepland voor dit weekend. Concreet betekent dit dat er vandaag ongeveer 1.000 vrachtwagens naar onze 250 Colruyt Meilleurs Prix-winkels zullen rijden, wat vergelijkbaar is met het aantal dat we tijdens de feestdagen verwerken. Normaal gezien doen we ongeveer 800 leveringen per dag.

Delhaize

Ook bij Delhaize zijn de littekens van de verstoring van vorige week nog zichtbaar, vooral wat verse producten betreft. "Woensdag waren er nog lege schappen in een aantal van onze winkels, maar we verwachten dat al onze winkels tegen vrijdag terug normaal zullen draaien, misschien zelfs vroeger afhankelijk van de supermarkt", zegt woordvoerster Karima Ghozzi. "We zijn afgelopen weekend weer begonnen met leveren, tot wel 10 keer sneller dan normaal. We hebben ook onze teams in de winkels versterkt, maar dit is natuurlijk maar tot op zekere hoogte mogelijk."

Carrefour

Bij Carrefour, tot slot, "is alles weer normaal", zegt woordvoerster Coralie Jacquemin.