- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Duitse supermarktketen Lidl wil haar winkelconcept in ons land vereenvoudigen. Alle Belgische vestigingen moeten dezelfde inrichting en indeling krijgen. Dat moet de herkenbaarheid voor de klanten, maar ook de efficiëntie voor het personeel verhogen.
In Duitsland grijpt Lidl onder druk van grote concurrent Aldi terug naar zijn discount-roots: de winkels worden soberder en krijgen een kleiner assortiment. Aldi zet in zijn thuismarkt betere groeicijfers neer. In België is zo’n ommekeer niet aan de orde, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt aan Het Laatste Nieuws, al is het wel de bedoeling dat alle 310 Belgische winkels dezelfde inrichting en indeling krijgen. Dat moet de herkenbaarheid voor de klanten ten goede komen, maar ook de efficiëntie voor het personeel verbeteren. Op die manier moet het ook mogelijk maken om kosten te besparen. “Bedoeling is dat klanten een Lidl herkennen wanneer ze binnenstappen. Of dat nu in Lommel of Antwerpen is. Concreet zul je de bakkerij, groenten- en fruitafdeling als eerste tegenkomen wanneer je de winkel binnenkomt”, aldus Isabelle Colbrandt. “ “Op dit moment zijn er heel veel verschillende varianten tussen onze vestigingen, waardoor er heel veel verschillende operationele taken zijn per winkel. Door naar één duidelijk winkelconcept te gaan over alle winkels heen - ook op vlak van logistiek, transport, leveringen, … - wordt het ook voor ons personeel eenvoudiger en efficiënter.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?