Lidl
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Lidl
Lidl is deze week begonnen met het verlagen van de prijzen van 250 producten. Het gaat om huismerkproducten waarvan de grondstofprijzen verlaagd zijn. Het is de eerste retailer in ons land die aangeeft dat het zijn prijzen om die reden verlaagt.
De grondstofprijzen gingen vorig jaar stevig de hoogte in door onder meer de oorlog in Oekraïne, maar zitten al enige tijd opnieuw in dalende lijn. Alleen was daar tot dusver niets van te merken in de winkelkar: de voedingsinflatie steeg de voorbije maanden nog altijd. Lidl wil daar verandering in brengen, nu de prijzen van bepaalde grondstoffen naar beneden gegaan zijn. “De prijzen voor bijvoorbeeld bloem, maar ook voor aardappelen en noten zijn gedaald, wat ruimte voor prijsverlagingen geeft”, zegt Isabelle Colbrandt, hoofd Corporate Communicatie bij Lidl België. “We hebben een selectie gemaakt van producten van ons huismerk die we in prijs verlagen. Het gaat om prijsdalingen die schommelen tussen 3% en 34%, het loopt dus erg uiteen. Het gaat om basisproducten, maar ook om bijvoorbeeld mayonnaise, die 25% goedkoper wordt of onze royal notenmix die van 2,65 euro naar 1,99 euro gaat. Elke week zullen we telkens 50 producten die in prijs verlaagd worden, in de kijker zetten in onze folder en op onze website.” De zet van Lidl zet de verhoudingen met A-merken verder op scherp, nu velen nog altijd prijsverhogingen doorvoeren. Vorig jaar maakte Lidl reclame voor huismerken, die het afzette tegen duurdere A-merken. “Wij kunnen vandaag de prijzen verlagen omdat het gaat om producten die we zelf en/of lokaal produceren. Het is mogelijk dat we in de toekomst nog meer prijsverlagingen doen, maar daarvoor moeten we kijken wat de mogelijkheden zijn de contracten met onze leveranciers zijn.” Lidl is de eerste retailer in ons land die aangeeft prijzen te verlagen naar aanleiding van de dalende grondstofprijzen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?