- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Blabloom, een duurzame kinderwinkel en -webshop uit het Limburgse Houthalen-Helchteren, organiseert naar aanleiding van Black Friday een ludieke protestactie. Hij stelt zijn klanten voor “tegen de stroom in te zwemmen en meer te betalen door het goede doel te steunen”.
Op Black Friday plaatsen veel winkels en webshops zich in de kijker met fikse kortingen. Steeds vaker hebben kleinere, lokale winkeliers kritiek omdat ze de concurrentie met de grote winkelketens niet kunnen aangaan. Deze koopjesdag jaagt hen op kosten maar brengt niet veel op. Maar Black Friday krijgt ook steeds vaker kritiek omdat die dag symbool staat voor de consumptiemaatschappij.
“Blabloom staat voor duurzaam en altijd maar meer is niet duurzaam. Daarom doen we bewust niet mee aan Black Friday en vragen we zelfs om wat meer te betalen”, zegt Kim Smeets, die samen met Annelies Vanvinckenroye de winkel en webshop in 2014 startte. Die verkoopt kinderspullen en -producten die ecologisch, ergonomisch en pedagogisch verantwoord zijn, en die de klanten testen voor ze in het assortiment worden opgenomen.
In de webshop kan de klant een schenking van 5 euro toevoegen aan zijn winkelmandje. “Met deze schenking kies je bewust voor minder consumptie en meer helpen”, is de motivatie. Voor iedere 5 geschonken euro, doet Blabloom er nog eens 5 euro bovenop.
“Het goede doel waar Blabloom zich dit jaar tijdens de maanden november en december voor inzet is Pinocchio VZW. In heel België behartigt de vzw Pinocchio de belangen en het welzijn van de kinderen en jongeren met brandwonden. Daarbij draagt ze ertoe bij om het brede publiek te sensibiliseren voor de problematiek van brandwonden bij kinderen en jongeren”, klinkt het tot slot.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?