- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Koekjesfabrikant Lotus Bakeries boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 159,7 miljoen euro. Dat is 14,7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Lotus kon in België zijn marktaandeel in alle segmenten versterken.
De omzetgroei is deels te danken aan de overname van Biscuiterie Willems uit Eeklo in het begin van het jaar. Maar ook de interne omzet groeit 7%, iets waar CEO Jan Boone laat weten erg trots op te zijn. In België groeide Lotus in de segmenten speculoos, gebak en wafels. Maar ook in het buitenland is er omzetgroei. In Nederland was er een lichte groei van de omzet mede dankzij het succes van Snelle Jelle en Lotus speculoos. In Frankrijk realiseerde Lotus speculoos een sterke groei. Zowel in België als in Frankrijk en Nederland werd fors geïnvesteerd in televisiecampagnes. Ook in de VS, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en China groeit Lotus. “De strategie om speculoos op een duurzame manier verder te internationaliseren werd consistent verder gezet”, klinkt het.
Naast marketing, investeerde Lotus ook in de herstructurering van de Nederlandse fabrieken in Geldrop en Sintjohannesga. Ook de voorbereidingen voor de commercialisatie van de Dinosaurus-koeken zijn afgerond. Vanaf medio 2014 zullen de koekjes geproduceerd worden in de fabriek in Lembeke, en vanaf nu liggen ze alvast terug in de Belgische en Franse supermarkten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?