- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Lotus Bakeries krijgt de Britse producent van gezonde tussendoortjes voor baby’s, peuters en kleuters, in handen. Daar moest het bedrijf ruim 47 miljoen euro voor neertellen. Dankzij de overname versterkt Lotus zijn positie op de Engelse tussendoortjesmarkt.
Lotus Bakeries maakte vandaag bekend dat het het Britse Kiddylicious, producent van voedzame en gezonde tussendoortjes voor de allerkleinsten, overneemt. Het Belgische koekjesbedrijf betaalde maar liefst 47 miljoen euro voor 100% van de aandelen. Kiddylicious werd in 2009 opgericht in Buckinghamshire door Sally Preston, voormalig food scientist bij Marks & Spencer. Het bedrijf wil met zijn verantwoorde producten baby’s en kleuters een gezonder alternatief (zonder toegevoegde suikers of zout) voor de bestaande babytussendoortjes bieden. Iets wat de Britten wel lijken te waarderen want Kiddylicious is ondertussen het snelst groeiende merk in de categorie babytussendoortjes in het Verenigd Koninkrijk. Dit jaar behaalde het bedrijf nog een netto-omzet van zo’n 21 miljoen Britse pond en zag het zijn winst toenemen met 15%.
Jan Boone, CEO van Lotus, is alvast erg tevreden met de nieuwe samenwerking: “We zijn heel enthousiast over het heerlijke en uitgebreide productaanbod van Kiddylicious voor baby’s. Het verrijkt ons productassortiment in het segment van gezonde tussendoortjes. Kiddylicious is al in verschillende landen verkrijgbaar en met ons internationale salesteam kunnen we de groei buiten het Verenigd Koninkrijk verder versterken. Het Verenigd Koninkrijk is een zeer belangrijke consumentenmarkt voor Lotus Bakeries. De voorbije jaren zagen we immers een sterke groei van zowel Lotus speculoos en speculoospasta als van de natuurlijke tussendoortjes met de merken Nakd, TREK, BEAR en Urban fruit in deze belangrijke markt.” Hij benadrukt bovendien dat Kiddylicious over een eigen gespecialiseerd marketingteam zal beschikken waardoor het de eigenheid van het merk kan behouden en de groei kan bestendigen.
Het is niet de eerste keer dat Lotus investeert in Britse producenten van gezonde tussendoortjes. Zo kocht de Belgische koekjesgigant in 2015 nog Urfan Fresh Fruits en Nakd. Met de overname van Kiddylicious versterkt Lotus Bakeries dan ook zijn positie op de Britse markt.
Lotus Bakeries is wereldwijd actief op het vlak van tussendoortjes met merken als Lotus Suzy, TREK, BEAR, Lotus Dinousaurus enzovoort. Het bedrijf telt ongeveer 1.500 medewerkers en behaalde vorig jaar een omzet van 524 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?