Lotus Bakeries
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lotus Bakeries
Lotus Bakeries heeft er een opnieuw uitstekend jaar op zitten. Het bedrijf, dat de ambitie heeft één van de grootste koekjesmerken ter wereld te worden, zette de voorbije jaren alleen maar goeie resultaten neer.
De omzet van Lotus Bakeries steeg in 2021 met 13% om te pieken op 750,3 millions euro. Zijn EBITBA klom met meer dan 11% en komt zo uit op 151 miljoen euro, terwijl het netto resultaat meer dan 90,7 miljoen euro bedrog, blijkt uit de jaarlijkse cijfers die het bedrijf communiceerde. Met een wereldwijde stijging van 15% is Lotus Biscoff, zoals de befaamde speculoos voortaan heet, is één van de belangrijkste motoren van de groei van de Belgische koekjesfabrikant. Ook Lotus Natural Foods, met onder meer de repen NAKD en BEAR, zag een stevige omzetgroei: +20%. Die uitstekende resultaten maken dat Lotus Bakeries nieuwe investeringen voor een totaal van 100 miljoen euro voorziet. Vanaf dit jaar komt er een nieuwe ruimte voor het bereiden van smeerpasta’s en een nieuwe lijn van gebakken koekjes in ons land, terwijl er twee nieuwe productielijnen komen in de VS.
De raad van bestuur van de onderneming wil na de uitstekende resultaten een dividend van 40 euro per aandeel voorstellen voor 2021, ofwel 4,5 euro meer dan vorig jaar. Iets waar de aandeelhouders in de wolken mee zullen zijn, terwijl ze de voorbije 34 jaar al erg weinig te klagen hadden over de beursnotering van Lotus. Wie in 1988 amper 33 euro investeerde in het bedrijf krijgt daar vandaag 5.450 euro voor. Het is de beste prestatie van een Belgisch aandeel in de laatste kwarteeuw. Daarmee verdient het zijn officieuze bijnaam van ‘Apple van de Brusselse beurs’ ruimschoots.
De indrukwekkende groei geeft Lotus Bakeries de kans om retailers recht in de ogen te kijken nu de grondstofprijzen en daardoor ook de verkoopprijzen stijgen. In een interview met De Tijd spreekt CEO Jan Boone duidelijke taal tegenover supermarkten: “Wij hebben hogere tarieven nodig om onze winstmarges te behouden en te investeren. Als een klant dat niet wil accepteren, maken we geen productiecapaciteit voor hem vrij.” De topman bevestigt tegelijk dat hij met verschillende klanten tot een akkoord gekomen is. “Bij anderen verlopen de discussies moeilijker. Maar nog geen van hen heeft onze producten uit de rekken gehaald. We gaan altijd op een constructieve manier met onze klanten in dialoog.” De voorbije maanden waren er verschillende prijsconflicten tussen Belgische supermarkten en grote producenten zoals Nestlé en Ferrero. Dankzij zijn leiderspositie in de categorie koekjes en snacks heeft Lotus Bakeries een extra argument bij de onderhandelingen. Of dat ook volstaat, moet nog blijken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?