iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Hoewel luxegroep LVMH het over het algemeen goed deed, vertraagde de groei in het derde kwartaal. In tegenstelling tot beleggers, is dit geen reden tot bezorgdheid voor de Franse groep die "erop blijft vertrouwen dat de groei in de toekomst zal aanhouden".
De Franse luxegigant LVMH boekte in het derde kwartaal een organische omzetgroei van 9% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee scoort het iets lager dan analisten voorspeld hadden. In het vorige kwartaal lag de omzetgroei nog rond de 20%, hoewel analisten ook toen op beter hadden gehoopt. In detail zagen de divisies 'Mode en lederwaren' en 'Parfums en cosmetica' hun omzet met slechts 9% stijgen, terwijl die van 'Wijnen en gedistilleerde dranken' met 14% daalde. Het onzekere economische klimaat heeft zich dus duidelijk laten voelen in de verkoop van de groep, vooral in China en de Verenigde Staten. Tot nu toe leek niets de groei van het conglomeraat van miljardair Bernard Arnault te kunnen afremmen: zo behaalde het de afgelopen kwartalen recordresultaten, al konden deze de beleggers niet kunnen geruststellen. Als gevolg hiervan daalden de aandelen van 's werelds grootste producent van luxegoederen woensdagochtend met bijna 7% op de Parijse beurs, waardoor andere vertegenwoordigers van de sector (Hermès, Kering) en de CAC 40 als geheel werden meegesleurd. De LVMH-aandelen staan nu weer op het niveau van het begin van het jaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?