- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vorig jaar hebben gezinnen meer dan een kwart meer uitgegeven aan maaltijdboxen dan in 2020, blijkt uit een rapport van betaalspecialist Cake. Dat gaat ten koste van supermarkten: zij moeten op jaarbasis een aanzienlijk deel van hun omzet afstaan aan maaltijdboxen.
Maaltijdboxen blijven een sterke groeier binnen de voedingsaanopen. In 2020 was er meer dan een verdubbeling tegenover het jaar ervoor (111%), vorig jaar was er nog eens een groei van meer dan een kwart (26,6%), toont een rapport van betaalspecialist Cake. Twee spelers hebben in vergelijking met vorig jaar de markt duidelijk in handen genomen: HelloFresh en Foodbag. Het groeiende succes van maaltijdboxen heeft ook impact op andere uitgaven: supermarkten moeten op jaarbasis een aanzienlijk deel van hun omzet afstaan. De uitgaven voor slagerijen (-36,8%), boodschappen (-15%) en fast food (-7%) dalen. Supermarkten voelden vorig jaar niet alleen de opmars van de maaltijboxen, maar ook de heropening van horeca heel sterk, blijkt uit het rapport. Het aandeel supermarktuitgaven daalde tot 62,6% in juli. Het aandeel van supermarkten in de uitgaven ligt in december 2021 maar liefst 10% lager dan in januari. Binnen voedingsaankopen zijn maaltijdboxen overigens niet de grootste groeier: afhaalmaaltijden groeien sterker, met 49,7%.
Terwijl de globale uitgaven voor maaltijdboxen stegen, verschillen de uitgaven per leverancier van maaltijdboxen erg. Gemiddeld spenderen klanten van Ekomenu 141 euro per maand aan hun maaltijdbox. Bij 15gram is dit 122 euro. Foodbag-klanten geven 107 euro per maand uit en die van HelloFresh 96 euro. HelloFresh weet klanten stevig aan zich te binden met een gemiddelde van 2,6 transacties per maand, terwijl 15gram en Ekomenu uitkomen op 2 transacties per maand. Bij de andere spelers hangt het gemiddelde rond 1,5 transactie per maand. Maaltijdboxen bleken vorig jaar vooral populair bij 30- tot 44-jarigen. Meer dan de helft (50,3%) van alle gebruikers zit in die leeftijdscategorie. Bij -25-jarigen en 50-plussers zijn maaltijdboxen een stuk minder populair. “Daar is mogelijk nog ruimte voor groei”, aldus Cake. Nu HelloFresh en Foodbag het voortouw nemen, is het uitkijken naar hoe de markt verder evolueert en welke invloed onder meer online supermarkten zullen hebben.
Het rapport van Cake kan u hier bestellen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?