- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Macintosh Retail Group heeft zijn Kwantum-decoratiewinkels verkocht aan de private equity Gilde. De Nederlandse groep wil zich concentreren op de schoenenbranche, zowel via fysieke retail als online.
Kwantum, naar eigen zeggen de marktleider in het bekleden van ramen, vloeren en wanden, heeft 100 winkels in Nederland en negen in België. Sinds begin vorig jaar is de keten ook actief in de online-handel.
De verkoop vindt plaats met terugwerkende kracht tot 1 januari 2015. Gilde Equity Management betaalt 28 miljoen euro voor de Kwantum-winkels aan het beursgenoteerde Macintosh, die de opbrengst van de verkoop zal gebruiken voor schuldaflossing.
Volgens Kurt Staelens, de CEO van Macintosh, kadert de verkoop van Kwantum in de strategie die begin 2015 werd uitgerold, waarin focus op de Benelux schoenenmarkt centraal staat. “Wij kunnen ons nu volledig richten op verder resultaatherstel in de Benelux. De verkoopopbrengsten van Kwantum, Nea International en Fashion UK resulteren in een vermindering van de netto schuld met 64 miljoen.”
Brantano
Macintosh wil zich nu concentreren op haar 400 schoenen- en ‘fashion’-winkels zoals Brantano, Scapino, Dolcis, en het Nederlandse online schoenenplatform Intreza. In België en Luxemburg is de groep met ruim 130 winkels van Brantano naar eigen zeggen marktleider.
De directie van Kwantum blijft in handen van algemeen directeur Rob Berns (54) en directeur Management Services Ronald de Lange (47). Het hoofdkantoor en distributiecentrum blijven in Tilburg. Gilde zegt dat de verkoop “geen gevolgen heeft voor de medewerkers van Kwantum”. Ook zegt de overnemer dat hij “blijvend in de winkelformule zal investeren.”
Volgens de Nederlandse pers is het ook de bedoeling om meer via het internet te verkopen, onder andere omdat de woonmarkt een van de laatste sectoren is die nog een grote omslag naar online moet maken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?