iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Belgische consumenten kopen bewust Belgische voedingsmiddelen en dranken. Uit een enquête bij 1.000 Belgen blijkt dat 72% van de ondervraagden bewust producten 'Made in Belgium' koopt om de Belgische economie te steunen.
Op vraag van de federatie van Belgische voedingsbedrijven voerde iVOX een onderzoek bij 1.000 Belgen om te weten te komen hoe zij Belgische voeding en dranken ervaren. Niet alleen steunt 72% van de ondervraagden bewust Belgische producten en de lokale economie, maar Belgische producten worden ook gewaardeerd om hun smaak, kwaliteit en duurzaamheid. "Dat is goed nieuws. Belgische producten kopen draagt immers bij tot een duurzame toekomst en 84% van de Belgen is het daarmee eens", reageert Fevia. Het gaat om klassieke Belgische producten zoals chocolade en bier, maar ook fruit en groenten, vlees en vleeswaren, brood, gebak en zuivelproducten.
Volgens dezelfde studie waren de belangrijkste redenen van de respondenten om voor Belgische voeding en dranken te kiezen: ondersteuning van de lokale economie (51,1%), kwaliteit van het product (42,2%), voorkeur voor lokale producten (34,6%), milieuoverwegingen (30,9%) en smaak (23,7%). Tot slot zei 10,9% "Ik kies niet echt bewust voor Belgische producten".
Fevia preciseert dat 'Made in Belgium' verwijst naar alle producten die in België worden gemaakt, zelfs die waarvan de grondstoffen uit het buitenland komen, zoals het geval is met Belgische chocolade, waarvan de ingrediënten niet 'Belgisch' zijn maar waar de typisch Belgische knowhow het verschil maakt. "De toegevoegde waarde ligt in de Belgische expertise die nodig is om producten van hoge kwaliteit te maken." De federatie van Belgische voedingsbedrijven legt uit dat dit op geen enkele manier afbreuk doet aan de duurzaamheid van 'Made in Belgium', aangezien het altijd te verkiezen valt om voedsel te verbouwen waar de efficiëntie en de middelen optimaal zijn. "Transport is slechts verantwoordelijk voor 6% van de totale CO2-uitstoot van de voedselproductie", concludeert de federatie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?