Met de globalisering stopt de handel, en dus ook de retail, al lang niet meer aan de grens. Bij ons reikt de retail vaak tot Benelux-niveau en zelfs verder. Welke zijn de grote managementtrends op Europees vlak? We stelden de vraag aan twee experten van Sedna Executive Search.

Wat zijn de belangrijkste competenties die nodig zijn om CEO te worden in de retail?

Martin Poppe, Founder en Managing Partner Sedna Executive Search: “Er zijn er heel wat, maar ik zou zeggen dat een van de belangrijkste vandaag is dat je je kan aanpassen en in staat bent om bij te leren. In deze wereld, waar alles steeds sneller gaat door de digital disruption, is dat een zeer belangrijk punt. Sedna heeft daar trouwens een assessment voor gecreëerd dat toelaat om te bepalen of de kandidaten hiertoe in staat zijn. Voorheen waren de ondernemingen vooral op zoek naar mensen met veel ervaring en kennis van de sector. Vandaag komt daar de capaciteit tot aanpassing bij. Het verleden heeft ons geleerd dat bedrijven die zich niet hebben weten aan te passen teloor gaan. De voorbeelden zijn legio: Nokia, Kodak, Toys ‘R'Us en Blockbuster hebben de trein gemist naar de nieuwe technologieën. Die competentie moet dus geïntegreerd worden in de managementfilosofie en de visie op de onderneming.”

Anselm Van den Auwelant, Founder & Board Member Sedna Executive Search: “Vervolgens is het ook heel belangrijk om data-oriented te zijn. Vandaag is het een topprioriteit om thuis te zijn in de analyse en het begrip van gegevens. Als je weet wat een klant gaat kopen, waar hij dat gaat doen en wanneer, wat zijn aankoopgedrag is enzovoort, kan je zijn behoeften analyseren, zijn beleving verbeteren en zo meer verkopen. Naast productkennis, prijsstrategie en internationale expansie, die de basis van de retail vormen, is er de nood aan een goede digitale en technologische background. Bij het rekruteren verkiezen wij dit soort van profiel, zelfs al komt de kandidaat uit een ander sector, boven iemand met ervaring in de retail maar zonder skills in big data. We merken trouwens dat steeds meer managers die uit bedrijven komen als Google, Facebook en andere data brokers, hun competenties ten dienste gaan stellen van de kleinhandel.”

Martin Poppe: “Een andere competentie die je niet over het hoofd kan zien is het hechten van belang aan maatschappelijk ondernemen. Duurzame ontwikkeling, de redding van de planeet, de cradle-to-cradle-economie... het zijn allemaal trends die we terugvinden in de retailmarkt. Vooral jonge shoppers zijn hier zeer gevoelig aan, kijk maar naar de populariteit van tweedehands. De consument koopt het liefst producten van een milieuvriendelijke onderneming, de CEO moet er dus op toezien dat dit principe overal in het bedrijf wordt toegepast.”

Anselm Van den Auwelant: “Dit komt overeen met de jongste trend: diversiteit in zowel teams als management. Die diversiteit gaat niet alleen over nationaliteiten en culturen, maar ook over gender en leeftijd. Een goed managementteam moet representatief zijn voor zijn klanten, anders riskeert het hun verwachtingen niet in te lossen. Een onderneming kan zich niet veroorloven af te hangen van leiders die niet de afspiegeling zijn van haar cliënteel.”

"Voorheen waren de ondernemingen vooral op zoek naar mensen met veel ervaring en kennis van de sector. Vandaag komt daar de capaciteit tot aanpassing bij."

Martin Poppe, Founder et Managing Partner Sedna Executive Search

Hoe evolueren de lonen van Europese CEO’s in de retail?

Anselm Van den Auwelant: “De lonen van de CEO’s staan sinds 2007 onder druk. Sinds de crisis moeten alle ondernemingen besparen Dat geldt ook voor de retail. Een van de modaliteiten hiervan is de daling van het loon van de CEO. Er wordt tegenwoordig bovendien meer en meer gemikt op groepsresultaten: bonussen worden gebaseerd op een gemeenschappelijke inspanning en als de doelstellingen niet gehaald worden, gaat iedereen met lege handen naar huis. Ook de transparantie van de salarissen wordt in vraag gesteld. Het publiek aanvaardt vandaag niet meer dat CEO’s gigantische lonen verdienen, in vergelijking met het personeel. Ten gevolge daarvan hebben heel wat CEO’s moeten verzaken aan hun bonus of hun salaris moeten doen dalen om het publiek niet te choqueren.”

Wat is het verschil tussen een CEO en een Country Manager?

Martin Poppe: “De Country Manager heeft een iets verschillende rol van de CEO. De CEO is verantwoordelijk voor de algemene strategie van de onderneming vanuit de maatschappelijke zetel, zowel op nationaal als op internationaal niveau. De Country Manager daarentegen voert de strategie uit op lokaal niveau, in een bepaald land. Hij heeft een goede kennis van het land waarin hij werkt en past de strategie aan in functie van de culturele en lokale verschillen.”

Blijft de retailsector Belgisch of neigt hij naar een structuur op maat van de Benelux?

Martin Poppe: “Rekening houdend met de toenemende globalisering, richten we ons steeds meer op een structuur die groter is dan de Benelux en de Scandinavische landen. Normaal gezien bepaalt de omzet of het land afzonderlijk functioneert. Iemand is daar uiteraard verantwoordelijk voor, maar het is de homogeniteit van de markten op het gebied van taal en cultuur van de consument die vaak bepaalt of het nuttiger is om eenzelfde persoon aan te stellen voor verschillende markten en landen (zoals bijvoorbeeld België, Nederland en Luxemburg), of niet.”

Anselm Van den Auwelant: “Het is vandaag inderdaad de trend om landen in clusters te groeperen in plaats van te functioneren met zelfstandige nationale markten met een Country Manager voor elk land. De directeur zal dus over de nodige competenties moeten beschikken om om te gaan met die verschillende markten en culturen.”

"Het is vandaag inderdaad de trend om landen in clusters te groeperen in plaats van te functioneren met zelfstandige nationale markten." 

Anselm Van den Auwelant, Founder & Board Member Sedna Executive Search

Over Sedna

Sedna Executive Search, opgericht door Martin Poppe en Anselm Van den Auwelant, is een rekruteringsbureau gespecialiseerd in de retail met een internationale aanpak. “De kleinhandel en de sector van de FMCG evolueren zeer snel en de organisaties hangen vandaag sterk af van hun HR. De bedrijven zijn niet enkel meer in concurrentie om klanten aan te trekken, maar leveren ook grote inspanningen in hun zoektocht naar talentvolle kaders. Bij Sedna vinden wij niet alleen actieve kandidaten, maar gaan we ook op zoek naar mensen die niet actief op zoek zijn naar een job (passieve kandidaten) om daar actieve kandidaten van te maken. In tegenstelling tot andere, algemene bureaus, zijn wij gespecialiseerd in retail en FMCG”, aldus Martin Poppe.

Anselm Van den Auwelant voegt daaraan toe: “Hoewel we internationaal bezig zijn, hechten we ook veel belang aan de kwaliteit van onze dienstverlening naar de individuele klant toe. We hebben liever een minder uitgebreid cliënteel maar een aantal uitgelezen partners waarmee we op lange termijn kunnen samenwerken. Voor onze klanten zoeken we managers voor de korte maar ook voor de middellange en lange termijn. We zijn er niet alleen op uit om een kandidaat te plaatsen, we willen op zoek gaan naar de witte raaf die een organisatie kan meeslepen. Eens de kandidaat zijn plek heeft gevonden, houden we contact. Daardoor kunnen we aan het bedrijf garanderen dat deze minstens een half of een volledig jaar zal blijven. Wij staan voor een nieuwe aanpak. We zijn ervan overtuigd dat we bij elke talentscouting op zoek moeten naar engagement, kwaliteit, integriteit en vertrouwen. Onze kandidaten dragen bedrijfsgeest en waarden hoog in het vaandel, en dat is ook wat Sedna kenmerkt.”

De kantoren van Sedna Executive Search België zijn gevestigd op het nummer 367 van de Louizalaan in Brussel. Meer info op www.sednaexecutivesearch.com.

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier