- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Camille Depuydt, voormalig manager van Coolblue België, neemt Pajottenlander over. De producent van biologische fruit- en groentesappen wil de focus verleggen op het versterken van lokale productie, het verstevigen van de marktpositie en het opwaarderen van de reststromen.
Familiebedrijf Pajottenlander startte in 1987 met biologische fruitteelt rond een boomgaard in Pajottenland en produceerde fruitsappen van de overschotten van de oogsten. Ondertussen is het assortiment uitgegroeid tot 35 verschillende fruit- en groentesappen en haverdranken die in de meeste biowinkels en supermarkten te vinden zijn. Camille Depuydt geeft haar job als manager van Coolblue België op om het familiebedrijf over te nemen. “Ik heb zin om zelf de handen vuil te maken”, vertelt Camille Depuydt. “Pajottenlander is misschien een kleiner bedrijf, maar met een grotere persoonlijke uitdaging. Alles valt er samen: mijn passie voor gezonde en biologische voeding, een sterk merk met lokale verankering en de mogelijkheid om een bedrijf verder uit te bouwen.”
Pajottenlander verwerkte in 2020 zo’n 1.350.000 liter biologisch fruit- en groentesap. Om hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden, verkoopt het bedrijf de dranken in glazen statiegeldflessen. Pajottenlander was het eerste Europese bedrijf dat haverdrank in een herbruikbare statiegeldfles verkocht. Meer dan 2 miljoen statiegeldflessen vlogen reeds de deur uit. Met de overname wil Pajottenlander nog meer focussen op het verkleinen van hun ecologische voetafdruk. Afgelopen jaren investeerde het bedrijf in de lokale productie van biologisch fruit en stimuleerde Belgische fruittelers om de teelt op een biologische manier te benaderen. In de toekomst wil Pajottenlander de lokale productie nog meer versterken en zo de keten korter maken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?