- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Elke week publiceert Gondola een portret van een van onze vegetariërs, flexitariërs of veganisten die we hebben ontmoet naar aanleiding van ons groot vegan dossier dat verscheen in de februari-editie van Gondola Magazine! Vandaag is het de beurt aan Martijn, sinds kort vegetariër, en meteen ook de laatste getuige uit onze reeks.
Martijn (26) was vroeger een verstokte vleeseter: geen dag ging voorbij zonder biefstuk, kotelet of charcuterie. Begin dit jaar besloot hij om vegetariër te worden.
2019 is voor Martijn begonnen met een goed voornemen: geen vlees meer eten. “Ik vind dat vlees te veel een gewoonte is. We leggen het heel makkelijk op ons bord, terwijl je makkelijk een lekker alternatief vindt. Ik at vroeger elke dag vlees. Meermaals per dag zelfs. Als charcuterie, bij het ontbijt, als avondeten. Ik ben thuis zo opgegroeid. Mijn ouders en grootouders zijn gewoon aan een keuken waarin alles draait om vlees. Dat is de traditionele Vlaamse keuken, en daar wil ik een beetje van af. Dat voornemen heeft ook te maken met het inperken van mijn ecologische voetafdruk. De opwarming van de aarde is een hot topic en dan ga je zelf toch ook nadenken wat je kan doen om bewuster te leven.”
Martijn is nu enkele weken bezig als vegetariër. Een grote aanpassing was het niet. “Je moet leren vegetarisch koken en de recepten leren kennen, dat is wat zoeken. Maar dat gaat snel. Ik kookte voorheen al vegetarisch, dat maakt het een stuk makkelijker. Ik woon in het centrum van Brussel met een vriend die flexitariër is. Dankzij hem was ik er al mee in aanraking gekomen en raakte ik er ook door getriggerd. De overstap was daardoor een stuk kleiner. Maar er zou eigenlijk een heropvoeding moeten komen voor veel mensen, om ze duidelijk te maken dat het niet altijd met vlees moet. Eens mensen daar wegwijs in raken, denk ik dat het voor velen een openbaring zou zijn.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?