Interview Mattias Decuypere (Rayon): “Online verkoop voeding heeft een grote groeimarge”
Vandaag is Rayon gestart, de eerste online supermarkt die het hele land bedient. Met een assortiment van 2.500 à 3.000 kwaliteitsproducten wil het binnen enkele jaren een vaste waarde worden in de online voedingsmarkt in België, zegt business unit manager Mattias Decuypere.
Mattias Decuypere, voorheen Operations Manager bij Coolblue België, speelde in de zomer van 2020 met het idee voor een online supermarkt. “Ik sprak toen met Stéphane Ronse van Smartmat, die hetzelfde idee bleek te hebben. We hadden dezelfde opvattingen over hoe we het moesten aanpakken. We hebben vandaag een aanbod van 2.500 à 3.000 producten, waarbij we vooral naar lokale kwaliteitsproducten kijken. Nutella en Coca-Cola hebben we bijvoorbeeld (nog) niet, maar wel lokale alternatieven. We proberen klanten met het aanbod vooral te inspireren. Qua prijzen zitten we dan weer op het niveau van Delhaize en Carrefour. We brengen kwaliteitsproducten voor een goeie prijs.”
Hebben consumenten behoefte aan een online supermarkt?
We zijn ervan overtuigd dat de online verkoop in voeding een grote groeimarge heeft. Het is de volgende golf in e-commerce. We zien dat nu al bij Foodbag, dat maaltijdboxen aan huis levert: mensen zijn gewoon geraakt aan het gemak van thuisleveringen. Voor voeding staan we aan het begin van die evolutie. Wij zijn onderscheidend genoeg om onze eigen plaats in te nemen. We hebben een ander assortiment dan de supermarkt om de hoek en we zetten ook heel erg in op beleving en op service. We willen consumenten ontlasten: ze moeten geen enkele moeite doen om te bestellen en als er iets mocht fout lopen, zorgen we ervoor dat alles zo snel mogelijk geregeld wordt. Op die manier bouw je vertrouwen op met consumenten. Bij e-commerce is dat belangrijk.
Jullie zijn de eerste online supermarkt die in het hele land levert.
Ja, dat vonden we belangrijk. Smartmat (dat Rayon opstartte en ook maaltijdboxenleverancier Foodbag in handen heeft, nvdr) is een Belgisch bedrijf, de slogan van Foodbag is Bewust. Belgisch. Beloofd. Die filosofie willen we ook met Rayon uitdragen. Ons magazijn bevindt zich in de rand van de stad Antwerpen, waar we ook gevestigd zijn met Foodbag, maar we bedienen het hele land. We maken van dezelfde logistiek gebruik als Foodbag: de koeriers die de maaltijdboxen leveren zullen dat ook doen voor onze boodschappen. In Vlaanderen is er next day delivery, in Wallonië zijn er drie levermomenten per week.
Op welk publiek mikken jullie?
Moeilijke vraag. Ik zou nu met leeftijden en bevolkingsgroepen kunnen komen aanzetten, maar ik ga dat niet doen. Ik denk dat we een hele brede doelgroep hebben. Iedereen kan bij ons bestellen. Ik denk dat we in de fase beland zijn waar in principe iedereen klaar is om de stap naar online boodschappen te zetten. Het is geen kwestie meer van specifieke doelgroepen.
Hoeveel marktaandeel denken jullie te kunnen halen?
We hebben een aantal klanten in gedachten dat we willen bereiken, maar daar communiceren we niet over. We willen binnen twee à drie jaar een gevestigde waarde zijn in de online voedingsmarkt in ons land. Op dit moment is dat met 2.500 à 3.000 producten in het assortiment, op termijn moeten dat er 5.000 worden. We willen vooral kijken hoe de consumenten reageren. Op basis daarvan gaan we verder.