Danone
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Danone
Plantaardige dranken op basis van haver en amandel, al dan niet zonder suiker, voor een maximumprijs van slechts 2 euro. Dat is het idee van de nieuwe actie die Alpro lanceert om haar plantaardige assortiment te boosten en de koopkracht van de consument te behouden in samenwerking met de retailers.
De ‘2 euro’ die op de verpakking prijkt is de maximumprijs waaraan retailers het product mogen verkopen, maar ze zijn ook vrij om het product goedkoper aan te bieden. Volgens Nathalie Guillaume, general secretary, corporate affairs & sustainability director bij Danone Belux, wil Alpro met deze actie de toegankelijkheid van plantaardige producten verbeteren in de moeilijke context waar de markt zich nu in bevindt. "Het is belangrijk voor ons om deze verantwoordelijkheid op te nemen en met elke retailer een overeenkomst te sluiten die de aanpak ondersteunt. Samenwerking tussen de schakels in de keten, en in het bijzonder met de retailers, is ook essentieel", zegt ze. Tijdens de actie worden drie plantaardige dranken in de kijker gezet die populair zijn bij de consument. Opmerkelijk: ze kosten wel 17 à 22 eurocent meer dan een drank op basis van soja door de accijnzen, dus is het belangrijk voor Alpro om consumenten aan te moedigen om ze te proberen, en dat dankzij een meer betaalbare prijs.
De actie van Alpro duurt in totaal 6 weken. "Dat is drie keer langer dan een standaard promotie", legt Nathalie Guillaume uit, "omdat we consumenten over een bepaalde periode willen kunnen werven voor deze categorie.” Het marketinginitiatief is tot stand gekomen na vruchtbare gesprekken en onderhandelingen met elke Belgische retailer en keten die de actie ondersteunt. "We hebben deze aanpak met hen besproken en de meerderheid besloot ervoor te gaan", vervolgt Nathalie Guillaume, "De discussies waren niet altijd gemakkelijk, maar door de aanpak aan elke retailer uit te leggen, zagen we dat de meerderheid achter het idee stond. Ze zien ook het gemeenschappelijke belang, en dat is onze visie: hoe kunnen we consumenten aanmoedigen om een flexitarisch dieet te volgen dat voornamelijk gebaseerd is op plantaardige producten? Met andere woorden, een dieet dat zowel gezond als duurzamer is.”
Deze promotie is een primeur voor Alpro in België. "Bij mijn weten zijn er in België nog geen promoties van dit type geweest", voegt Nathalie Guillaume toe. "Het is niet de bedoeling om een voorbeeld te zijn voor anderen. Wij willen eerst kijken hoe het loopt. We zijn erg hoopvol en we zijn ervan overtuigd dat het de categorie vooruit kan helpen en natuurlijk een positieve impact kan hebben op ons merk. Maar nu is het nog te vroeg om dat te zeggen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?