In de open oorlog tussen de traditionele apothekers en Medi-Market, staat het voorlopig 1-0 voor die laatste. De “gezondheidssupermarkt” krijgt gelijk van de rechter in een geschil over een reclamecampagne.

Al sinds het eerste winkelpunt van Medi-Market in 2015 de deuren opende in Gosselies, zorgt de winkelketen voor onrust bij traditionele apothekers. De formule van Medi-Market bestaat er immers in om grote parapharmacie-winkels te openen waar gezonheids- en verzorgingsproducten worden verkocht, maar dan sterk onder de prijs van het traditionele circuit. Daarmee wil de retailer naar eigen zeggen de gezondheidszorg in ons land democratiseren. De traditionele apothekers vinden echter dat de supermarkt-achtige winkels van Medi-Market inbreuk vormen op het imago van de sector. “Geneesmiddelen zijn geen consumptiegoederen”, is de redenering van de traditionele apothekers.

Campagne

Enkele maanden viel Medi-Market de apothekers aan met een reclamecampagne rond stellingen zoals “99% van de apotheken hanteert de maximumprijs” en “89% van de apotheken zijn gesloten op zaterdagnamiddag”, gevolgd door “Vindt u dat normaal? Wij niet.”

 

Met de campagne, die doorverwees naar de website gezondheidsexpertisedemocratiseren.be, wou Medi-Market naar eigen zeggen de tekortkomingen van de traditionele apotheeksector aan het licht brengen, en een verandering teweeg brengen. Het is echter duidelijk dat de winkelketen zeker ook in de verf wil zetten dat zijn parafarmacie-winkels (waar ook vaak een echte apotheek in gevestigd is) wél langer open zijn, producten goedkoper aanbieden én aan huis leveren.

De apothekers lieten de campagne niet zomaar aan zich voorbijgaan. Sectorganisatie APB (de Algemene Pharmaceutische Bond) reageerde door een klacht in te dienen tegen de reclamecampagne. Een rechter heeft die klacht nu echter weggewuifd. 

APB moet campagne stopzetten 

De Voorzitter van de Handelsrechtbank heeft de wettelijkheid van de campagne bevestigd, en zegt dat de vaststelling “99% van de apotheken hanteert de maximumprijs” objectief is en overeenstemt met de werkelijkheid. Daarnaast veroordeelt hij ook de antwoordcampagne van de APB, waarin het de werking van PharmaClic (de apotheken van Medi-Market) in vraag stelde.

 

De Voorzitter vraagt zelfs de onmiddellijke stopzetting van de APB-campagne en zegt dat de insinuaties in de betreffende campagne misleidend zijn. “Niets wijst erop dat het advies en de service van de apothekers van het netwerk van PharmaClic niet vergelijkbaar zou zijn met het advies en de service van ‘traditionele apotheken’”, klinkt het.

Volgens de rechtbank is de campagne gevoerd door de APB “in staat om de consumenten op een dwaalspoor te brengen en heeft het als doel de verkoop van producten binnen de traditionele apotheken te bevorderen ten opzichte van de apotheken van het netwerk van Medicare-Market“.

“Deze beslissing getuigt van de eerste reflex van de sector, namelijk het willen ‘vernietigen’ van diegenen die gedurfd hebben het gevestigde systeem te verstoren, in plaats van zich in vraag te stellen. Service en prijs worden niet tegenover elkaar gesteld en we hopen dat we vanaf nu werkelijk tot op de bodem zullen kunnen gaan om de gezondheidsexepertise te democratiseren. Medicare-Market herinnert eraan het beroep van Apotheker te respecteren.” aldus Yvan Verougstraete, gedelegeerd bestuurder van Medicare-Market.

Concurrentiewaakhond akkoord

Ook de concurrentiewaakhond geeft Medi-Market gelijk. Het Mededingingscollege van de Belgische Mededingingsautoriteit heeft in een beslissing van 19 juni 2017 vastgesteld “dat er prima facie aanwijzingen zijn dat organen van de Orde der Apothekers een inbreuk kunnen hebben gepleegd tegen de mededingingsregels door zich te verzetten tegen de kortingenpolitiek van Medicare-Market, hun openingsuren en de inrichting van hun farmaceutische en parafarmaceutische activiteiten”.

 

Strijd 

“Elke dag vechten we om de prijs van niet-terugbetaalde geneesmiddelen en parafarmaceutische producten in België te doen dalen terwijl we een optimale service aan patiënten verzekeren. Of het nu gaat om advies door professioneel personeel, om openingstijden van onze verkooppunten of om de breedte van het gamma, het is onze strijd en we zijn zeer tevreden dat deze erkend wordt door de juridische instanties”, zegt Yvan Verougstraete van Medi-Market in een reactie.

Het is overigens niet de eerste keer dat de traditionele apothekers een juridische veldslag tegen Medi-Market verliezen. Eind vorig jaar werd een poging van de Orde van de Apothekers en de APB om het winkelconcept te laten verbieden, nog afgeblokt in de rechtbank.

10 winkels, 6 apotheken 

De groep Medicare-Market omvat vandaag tien Medi-Market-parafarmacieën in België (Docks Bruxsel, Evere, Sint- Denijs-Westrem, Gosselies, Bergen, Rocourt, Schoten, Waterloo, Nijvel en Zemst) en twee in Luxemburg (Pommerloch en Schmiede). De groep omvat daarnaast zes PharmaClic-apotheken in België (Gosselies, Rocourt, Evere, Sint-Denijs- Westrem, Schoten en Docks Bruxsel).

De formule won in 2015 nog de Mercuriusprijs voor beste winkelconcept van het jaar. Het concept had volgens de jury alle troeven in handen om de sector grondig te hervormen, en zo geschiedde...