MediaMarkt schakelt in Nederland over van een volledig decentrale logistiek naar een sterk gecentraliseerde aanpak. Indien de vooropgestelde besparingen en de verbetering van de bevoorrading van de winkels wordt gerealiseerd, zal dat model vermoedelijk naar andere markten, waaronder België, doorgetrokken worden.
Vandaag is de logistiek van de MediaMarkt-winkels volledig gedecentraliseerd. In Nederland betekent dat dat de 49 winkels elk apart door zo’n 200 leveranciers worden bevoorraad, wat aanleiding geeft tot een wirwar van vrachtwagentransporten en een kleinere beladingsgraad. Doordat de goederen bij de leverancier en in de winkel zelf worden gestockeerd, is er tevens een grotere kans op manco’s wanneer een product veelvuldig wordt verkocht. Enkel de e-commerce wordt vanuit één locatie in Nieuwegein georganiseerd, door de Duitse logistieker Fiege.
Met het nieuwe logistieke model zullen de leveranciers op één plek, in een distributiecentrum in Etten-Leur nabij Breda, leveren, in plaats van op 50 verschillende plaatsen (49 winkels en het e-commerce centrum). Het centrale magazijn zal vanaf deze zomer door de Franse logistieke groep ID Logistics gerund worden. Van daaruit zullen de bestellingen gebundeld naar de winkels vervoerd worden. “De nieuwe organisatie moet zorgen voor een zeer grote daling van de vrachtwagenbewegingen en dus een vermindering van de transportkosten en de CO2-uitstoot”, zegt Michael Soehlke, CFO van MediaMarkt Nederland. Die verwacht dat de leveranciers de vermindering van de transportkost zullen vertalen in betere prijzen.
Verbeterd stockbeheer
Omdat de logistiek van de winkels en van de webwinkel op één plek wordt samengebracht, kunnen de opties in die laatste ook uitgebreid en gepersonaliseerd worden. Ook kan het personeel bij pieken flexibeler worden ingezet.
Soehlke verwacht ook dat de voorraden in de winkels beter aan de vraag kunnen aangepast worden. “Zo kan bijvoorbeeld witgoed dat in de winkel wordt verkocht niet van daaruit bij de klant geleverd worden, maar vanuit Etten-Leur. Zo kunnen de stocks in de winkels verminderd worden en tegelijkertijd de klantentevredenheid opgedreven worden”, zegt hij.
België niet betrokken
De locatie ligt op zo’n twintig kilometer van de Belgische grens. Toch is het niet voorzien dat in een later stadium de Belgische markt van hieruit bediend zal worden. “Etten-Leur is een keuze van MediaMarkt Nederland, waar de organisatie in België niet bij betrokken was. De belangrijkste redenen voor die keuze zijn de centrale ligging tussen de invoerhavens van Antwerpen en Rotterdam, de locatie ten opzichte van de leveranciers en misschien vooral de aanwezigheid van voldoende arbeidskrachten”, zegt Soehlke. In de logistiek in de Benelux heerst een enorme personeelskrapte.
Het Franse ID Logistics – dat gespecialiseerd is in retail, FMCG en e-commerce – is sinds vijf jaar actief in Nederland voor onder andere Sony, Kawasaki Motors, Fujifilm en Elizabeth Arden. In België heeft het een immens distributiecentrum voor Maxeda (Brico en Praxis) in Willebroek.
Het nieuwe distributiecentrum in Etten-Leur wordt opgetrokken door de Belgische vastgoedontwikkelaar Heylen Warehouses.