FrieslandCampina
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
FrieslandCampina
De raden van bestuur van FrieslandCampina en Arla overwegen naar verluidt een fusie tussen de twee internationale zuivelcoöperaties, zo meldt Foodbusiness.nl. Arla ontkent de speculaties.
De voorzitter van de Nederlandse coöperatie FrieslandCampina, Sybren Attema, en zijn concullega van de Deense reus Arla, Jan Toft Nørgaard, zijn naar verluidt al enkele weken in gesprek om een mogelijke fusie tussen beide entiteiten te onderzoeken. Ook het management van de twee concerns beraden zich over de kwestie, aldus Foodbusiness.nl op basis van bronnen dichtbij het onderzoek. Met een gezamenlijke omzet van 22,7 miljard euro zou een fusie tussen de twee internationale coöperaties de grootste zuivelonderneming ter wereld kunnen creëren, net voor de huidige nummer één Lactalis. Een dergelijke megafusie is echter nog lang geen zekerheid. Arla ontkent bovendien de geruchten: "Speculaties over een fusie tussen Arla en FrieslandCampina zijn 100% onjuist". Volgens Foodbusiness.nl betekent dit echter niet dat er niet naar andere vormen van samenwerking wordt gekeken.
Er wordt al jaren over een fusie tussen FrieslandCampina en Arla gesproken. Maar tot nu toe stootte een mogelijke fusie altijd op weerstand, vooral aan Deense zijde. De situatie zou deze keer anders kunnen zijn, aangezien de sector voor veel uitdagingen staat (bevoorrading, rentabiliteit, klimaat, enzovoort). Het feit dat Arla een sterke positie heeft ten opzichte van FrieslandCampina zou ook kunnen pleiten voor een partnerschap tussen de twee grote spelers. Wat er ook van zij: mocht een fusie er eventueel komen dan wordt die eerste onderworpen aan de goedkeuring van de Europese Commissie, die - in het geval van groen licht - ongetwijfeld zal eisen dat er aanpassingsmaatregelen komen om een te grote overheersing in de sector te voorkomen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?