- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De slagerijafdeling heeft altijd een belangrijk deel gevormd van de identiteit en het aanbod van Mestdagh. Het is niet omdat de retailer uit Charleroi de laatste tien jaar de kleuren en het concept van Carrefour market heeft aangenomen, dat hij die specifieke knowhow heeft laten vallen. Het ‘A Table’-concept dat de bedenkers ervan ons hebben laten zien in het Waalse Gerpinnes, vormt daarvan het beste bewijs.
De beenhouwerijafdeling van de recent door de Mestdagh groep gerenoveerde Carrefour market in Gerpinnes, ziet er prachtig uit. Niet het minst doordat er, in navolging van een formule die sinds november 2018 in de winkel in Nijvel bestaat, een vleestoog werd uitgebouwd om u tegen te zeggen, met bovendien een specifieke, visuele identiteit. ‘A Table’ is veel meer dan een nieuwe look and feel. “Het Mestdagh-team werkt hier actief aan de (her)verovering van een productgroep die het de laatste jaren niet zo goed deed”, weten onze gesprekspartners Julien Mahieu, aankoop- en kwaliteitsverantwoordelijke, en Talia Hendlisz, marketing- en communicatiemanager. Beide talenten vervoegden Mestdagh na een uitstekend parcours in een concurrerende groep. Ze leggen echter meteen uit dat wat ze vandaag doen van een heel andere orde is. Hun werk is op maat gemaakt van de formule en de groep. “’A Table’ vormt een antwoord op de uitdagingen van de beenhouwerijmarkt in het algemeen. De laatste vier jaar wordt er namelijk 13% minder vlees geconsumeerd, en zijn er minder ijkpunten wat kwaliteit betreft. Het is ook een sterk signaal: Mestdagh wil, na een iets mindere periode, deze afdeling die altijd zeer belangrijk is geweest voor de groep opnieuw claimen. Voor het cliënteel is Mestdagh steeds een garantie geweest op het gebied van vleeswaren.”
Het gaat hier niet alleen om het in de kijker zetten van de argumenten die dit vertrouwen rechtvaardigen, er werd ook rekening gehouden met de evolutie van de consumententrends. Traditie gaat hier gepaard met vernieuwing. “Tal van factoren zijn veranderd. De klanten zijn actiever geworden en willen gebruiksvriendelijke producten: take away, ready-to-heat of ready-to-cook. Hoewel men in het weekend nog tijd neemt om uitgebreid te koken, moet het in de week sneller gaan. Er worden echter geen offers gebracht op het gebied van versheid en kwaliteit. Ook wat de oorsprong betreft is de consument veeleisender geworden. Hij wil authentieke en kwalitatieve producten van eigen bodem, en liefst zo lokaal mogelijk. We zijn flexitariërs geworden: gemiddeld één keer op vijf laten we vlees achterwege.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?