Ryan Ogle, voormalig directeur van de datingapp Tinder, heeft de lancering van Ripple, de nieuwe mobiele netwerkapplicatie, aangekondigd tijdens de befaamde Consumer Electronics Show in Las Vegas. Daardoor gaat hij de rechtstreekse concurrentie aan met LinkedIn en tracht hij het beeld van netwerksites te moderniseren.
“Dating hebben we al gehad…Nu is het tijd om te werken”: dat staat er te lezen op de startpagina van de nieuwe mobiele applicatie Ripple. Een app die wel eens heel handig van pas kan komen tijdens een van uw volgende netwerkevenementen, en wie weet, zelfs tijdens een sessie van The Retail Society… Achter die nieuwe professionele netwerksite, bevinden zich enkele voormalige Tinder managementleden.
Ripple is ontstaan door een hackaton dat georganiseerd werd door Tinder. Net door het succes van die laatste heeft Match Group, het moederbedrijf van Tinder, besloten om te investeren in de nieuwe netwerkapp. Aan het hoofd van de nieuwe app staat de voormalig technisch directeur van Tinder, Ryan Ogle. Daarnaast versterken ook Paul cafardo, ex-hoofdingenieur en huidig verkoopsdirecteur van Ripple, en Gareth Johnson, productiechef bij Ripple en voormalig ontwerper bij Tinder, het team.
De mobiele netwerkapplicatie Ripple gebruikt verschillende elementen van Tinder (geolokalisatie, swipen, enzovoort) om het professionele netwerk van de gebruikers uit te breiden. Daardoor worden er verschillende profielen voorgesteld aan de gebruiker en dat op basis van algoritmes die gekoppeld zijn aan de professionele interesses van de gebruiker, zijn beroep of evenementen waar hij naartoe gaat. Het enige wat de gebruiker dan nog moet doen is swipen. Verder maakt Ripple ook gebruik van gezichtsherkenning. Daardoor kan de gebruiker niet alleen sneller in contact komen met mensen in zijn omgeving, maar kan hij ook zijn agenda beheren of zelfs artikels delen.
Volgens Ryan Ogle komt de nieuwe netwerkapplicatie vooral goed van pas op grote professionele netwerkevenementen, waar het vaak moeilijk is om in contact te komen met interessante profielen.
Met deze nieuwe netwerksite gaat Ripple de rechtstreekse concurrentie aan met LinkedIn. Al laat de CEO van Ripple het volgens Les Echos niet na om een steek uit de delen aan zijn concurrent: “Volgens ons is LinkedIn niet aangepast aan de veranderingen van de laatste jaren. LinkedIn is een website en dat terwijl de mobiele website nu veel populairder is”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?