Metro
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Metro
Groothandelaar Metro verkocht in de voorbije drie maanden ruim een kwart meer, maar eindigt toch in het rood. Eén van de redenen daarvoor is de verkoop van Makro en Metro in België.
Metro heeft een goed kwartaal achter de rug. De omzet steeg met 27,2% naar 7,9 miljard euro, blijkt uit zijn jongste rapport. “Metro groeit aanzienlijk in alle kanalen en segmenten, verkoopt meer producten en ziet opmerkelijk zakelijk succes in de verschillende landen”, zegt CEO Steffen Greubel. In Frankrijk, Kroatië, Polen en Roemenië beleefde Metro het beste kwartaal aller tijden. De West-Europese landen – met uitzondering van Duitsland – zorgden voor 31,7% meer omzet, met in bijna alle landen een groei in dubbele cijfers. Ook online doet de groothandelaar het goed: de omzet nam met bijna de helft toe tot 18 miljoen euro. Een smet op al die goeie cijfers komt onvermijdelijk van België, waar de verkoop van Makro en Metro de groep 136 miljoen euro kostte. Daar komen negatieve wisselkoersen bovenop – met name de roebel speelde daarbij een belangrijke rol -, waardoor het verlies in het voorbije kwartaal opliep tot 400 miljoen euro. Metro houdt vast aan de verhoogde vooruitzichten van het jaar, ook al is de economische en geopolitieke onzekerheid groot.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?