- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zuivelcoöperatie Milcobel beleefde in 2013 zijn beste jaar ooit. Voor 2014 zijn de verwachtingen lager gespannen, en verwacht de coöperatie een impact te voelen van de herstructureringen bij Delhaize.
Sinds de oprichting van Milcobel in 2005, was het afgelopen jaar het beste ooit. De bijna 2.900 aangesloten melkveehouders kregen in 2013 38,63 euro per 100 liter melk, de beste prijs ooit.
Er werd zo’n 11,4 miljoen hectoliter melk aangevoerd door de melkveehouders. De omzet steeg tot 985,5 miljoen euro, en ook het bedrijfsresultaat ging omhoog (van 8,36 miljoen naar 13,6 miljoen euro), net als de nettowinst (+108%, naar 8,7 miljoen euro).
De verwachtingen voor 2014 worden getemperd door CEO Eddy de Mûelenaere. De melkprijzen dalen al sinds het begin van het jaar, en dan is er nog het aangekondigde besparingsplan bij Delhaize.
De retailer is al jaren de grootste afnemer van Milcobel. Zo levert de coöperatie de voorverpakte kazen van Delhaize. Het blijft dus afwachten welke impact de besparingen zullen hebben, maar Milcobel verwacht wel een impact. Al moet het ruime klantenbestand en de recente overname van groothandel Heremans het effect op lange termijn opvangen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?