Gondola
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola
Udea, het moederhuis van Marqt en bioketen Ekoplaza, die ook in ons land actief is, heeft vorig jaar een winst van 9,5 miljoen euro gemaakt. Dat is drie keer zoveel als het jaar ervoor.
Het moederhuis van supermarkten Ekoplaza en Marqt maakte drie jaar geleden nog verlies, maar staat er nu een stuk beter voor. Dat blijkt uit de jaarrekening. De winst steeg met 332% naar 9,5 miljoen, weet het Nederlandse Quote. Die forse stijging is te danken aan snoeiwerk in de kosten. Zo verdween er een 50-tal werknemers en werden er ook winkels verkocht aan onder meer Jumbo. Door op de kosten te besparen, verstevigde het zijn winst ondanks een omzetdaling van meer dan 7%. Udea heeft ook groothandelactiviteiten, waarvan de omzet stabiel bleef. Het bedrijf is in ons land actief met Ekoplaza. Er zijn volgens de website momenteel vijf winkels van de bioketen in Vlaanderen. De keten wil dat op termijn uitbreiden naar maar liefst 50 winkels. Volgens CEO Erik Does zijn er in België meer kansen voor een biologische keten als Ekoplaza. De bedoeling is om de 12 winkels van Origin’O die de keten overnam, onder de vlag Ekoplaza te laten verdergaan. In maart van dit jaar raakte al bekend dat de Nederlandse bioketen de coöperatieve Färm overnam. Färm heeft 8 onafhankelijke winkels en 9 fanchisewinkels in Brussel en Wallonië.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?