De zomersolden staan voor de deur, een periode waarin Mosc goed van pas kan komen: een app die consumenten toegang geeft tot de prijzenevolutie op zowat 1.000 Belgische en Franstalige webshops, zoals Amazon en Zalando.
Met de zomersolden die eraan komen, is het uitkijken voor misleidende promoties. Het gebeurt vaak dat sommige webshops hun referentieprijzen kusntmatig verhogen, zodat ze een korting kunnen presenteren die minder aantrekkelijk is dan ze lijkt. Om dat probleem aan te pakken en meer transparantie te introduceren, geeft Mosc consumenten toegang tot de prijsevolutie van verschillende producten die online verkocht worden. “Het doel is om mensen toe te laten de prijsfluctuaties te zien en na te gaan of het opportuun is om de aankoop te doen”, vertelt Mathieu Guffens, oprichter van het platform. “Als je schoenen van Nike wil kopen voor 90 euro, terwijl je kan zien dat ze vijftien dagen geleden misschien 150 euro kostten, kan het een goed moment zijn om ze aan te kopen. Als ze daarentegen 50 euro kosten twee weken ervoor kan het beter zijn om te wachten.” Guffens heeft ervaring in e-commerce en zag vanop de eerste rij dat er wel vaker prijsschommelingen waren, vaak buiten de soldenperiodes en Black Friday. “Vaak is de consument daar niet van op de hoogte.”
Consument traceert mee
Om de prijsevoluties in kaart te krijgen, is het nodig dat het product in kwestie al door een klant toegevoegd werd. “Als u vandaag een product toevoegt dat een andere klant drie maanden geleden al aangemeld had, kan je zien hoe de prijs evolueerde in die periode. Als het de eerste keer is dat een product opgenomen werd, bent u degene die de tracking ervan lanceert”, aldus Mathie Guffens. Vandaag bestrijkt de applicatie 1.000 webshops die voornamelijk Belgisch en Franstalig zijn. Het gaat vooral om Amazon, Zalando en andere, meer lokale webshops. “Je vindt er de grootste online winkels. Als je vaak shopt bij een winkel die nog niet op de app te vinden is, kan je altijd de suggestie doen om hem toe te voegen.”
De app die sinds een jaar in gebruik is, werd oorspronkelijk gemaakt om producten uit verschillende webwinkels in één mand samen te brengen en op de hoogte gebracht te worden van een prijsverlaging. Sinds twee maand is er de mogelijkheid bijgekomen om de prijsevolutie te zien en de app waardevoller te maken. “Er is net een nieuwe Europese reglementering die e-shops aanzet om transparanter te zijn en de referentieprijs naast de korting te vermelden. Via de app kunnen consumenten controleren of webwinkels die reglementering naleven”, aldus Mathieu Guffens. Op termijn is het de bedoeling het concept naar andere Europese landen uit te breiden, zoals Duitsland, waar e-commerce goed ontwikkeld is. “Maar we willen eerst de Belgische en Franse markt goed onder de knie hebben vooraleer we uitbreiden.”