- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Mr. Bricolage wil in Frankrijk zijn 65 eigen winkels van de hand doen, zo vernemen we in Le Figaro.
Het enseigne beleeft moeilijke tijden en zag zijn marktaandeel in 2017 afkalven naar 10%, waardoor het nu slechts nummer 4 is in Frankrijk na Bricomarche (13,5% marktaandeel). Ook in het eerste semester 2018 daalde de omzet met 10% en dat komt vooral door de slechte prestatie van de eigen winkels. Het betreft 65 vestigingen op een totaal van 781. Mr. Bricolage hoopt bij de eigen franchisenemers gegadigden te vinden voor een overname en mikt ook op nieuwe. Men lijkt daarvoor bereid te zijn de vestigingen, waarvan de resultaten op de marges van de groep wegen, aan "discountprijzen" te verkopen.
Christophe Mistou, Directeur Generaal,zegt dat de groep zo terugkeert naar de roots: een associatie van zelfstandigen.
Mr. Bricolage, dat naast de overname van Bricorama greep, blijft wel ambitieus en hoopt tegen 2028 de kaap van 1000 winkels te ronden. Men rekent daarvoor onder meer op een nieuw concept van stadswinkels dat momenteel wordt uitgerold.
In België heeft Mr. Bricolage 46 vestigingen, allen in Wallonië.
Foto: website Mr. Bricolage
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?