- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Frans Muller pikt het niet langer dat Albert Heijn betere aankoopvoorwaarden krijgt voor nationale merken dan Delhaize. De CEO sluit een boycot niet uit.
De komst van Albert Heijn naar ons land blijft de gemoederen verhitten. Nadat Gondola onlangs berichtte dat de prijzen gemiddeld 2% dalen waar de Nederlandse retailer opdaagt, laat Delhaize nu zijn tanden zien. In een interview met de krant De Standaard laat CEO Frans Muller verstaan dat hij dezelfde inkoopvoorwaarden eist als Albert Heijn.
“Als we prijzen in de markt zien die we niet helemaal begrijpen, dan gaan we praten met de leveranciers. We vragen dan om ons eens uit te leggen waarom dat ijsje of dat drankje zo goedkoop kan zijn. Die discussies vinden nu wel plaats, en ze zijn harder dan anders. Wat ons niet bevalt, is dat je prijserosie hebt die ons marge kost. Daarover onderhandelen we nu nadrukkelijker”, zegt Muller in het interview.
Delhaize koopt naar eigen zeggen 70% van zijn producten in België. “Als dan nationale merken goedkoper het land worden binnen gereden via een concurrent, zorgt dat voor prijserosie. En dat leidt natuurlijk tot discussie met de leverancier. Wij gaan geen bedrijfsmarge prijsgeven wegens zo'n situaties. Ik kan niet begrijpen waarom wij met 25% marktaandeel niet dezelfde prijs zouden krijgen. Albert Heijn heeft in België 2% marktaandeel. Dan zeg ik tegen die leveranciers: we hebben een (gezamenlijk) probleem.”
Muller sluit een boycot niet uit als de situatie zijn winkels te veel marge kost. “De leveranciers moeten goed nadenken over wat dit betekent. Je riskeert een soort kettingreactie te krijgen”, zegt Muller. Een oplossing heeft Muller al: “we zouden tijdelijk wat vrachtwagens elders vandaan kunnen halen, als het toch goedkoper is bij de buren.” Al hoopt de CEO dat het zover niet zal komen. “Uiteindelijk wil je met leverancier een goede relatie”, klinkt het. “Maar als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten”.
Aan zakenkrant De Tijd vertelde Muller dan weer dat de Delhaize Groep zich op zijn kernmarkten gaat richten: Food Lion en Hannaford in de VS, België, Servië en Griekenland. "Liever vijf markten heel sterk ondersteunen dan negen of tien half ondersteunen." Ook in Roemenië zijn er nog mogelijkheden, meent de CEO.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?