De omzet van de detailhandel was in Nederlander in het vierde kwartaal van 2018 3,2% hoger dan een jaar eerder. Deze groei ligt in de lijn met de cijfers voor het hele jaar. De stijging van de omzet van de internetverkopen is veel meer uitgesproken. Toch merkt men bij de Noorderburen dat de groei van de e-commerce afzwakt.

In het hele jaar 2018 heeft de detailhandel in Nederland 3,3% meer omzet geboekt dan in het jaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van het Nederlandse Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is de op één na hoogste omzetgroei sinds 2006. In 2017 was de omzetgroei met 4,2% bijzonder sterk. Vorig jaar was er opnieuw een forse groei van de online omzet, met maar liefst 17,8% meer verkoop. Die groei werd echter vooral gedragen door de zogenaamde ‘multichannelers’, want hun omzet uit e-commerce steeg met bijna 26%. De webwinkels zonder nevenactiviteiten, daarentegen, groeiden met ‘slechts’ 13%.

Kijkt men naar de kwartaalcijfers, dan komt deze groeivertraging beter tot uiting. “De internetverkopen stijgen steeds minder hard”, noteert het CBS. De stijging met 16% in het vierde kwartaal is de kleinste sinds 2014, toen er een aanzienlijke dip was waargenomen. Vooral bij de pure internetverkopers was het verschil in omzet kleiner. Die groei dook onder de 10% (9,9%). De omzet van de multichannelers lag in het vierde kwartaal van 2018 26,1% hoger.

 

Retailers minder positief

Aan het begin van het eerste kwartaal van 2019 zijn ondernemers in de detailhandel positief, maar het ondernemersvertrouwen is met een score van 4,9 lager dan een kwartaal eerder. Toch is het ondernemersvertrouwen nog steeds iets hoger dan het langjarig gemiddelde (3,8, berekend vanaf eind 2008). De Nederlandse retailers zijn voornamelijk minder positief over het economische klimaat dan een kwartaal eerder.

Foto: DHL