De sector van de e-commerce wordt vaak kritisch bekeken als het om duurzaamheid gaat. Een argument dat regelmatig terugkomt is het overmatig verpakken, waardoor niet alleen lucht wordt vervoerd, maar ook verpakkingsmateriaal na eenmalig gebruik wordt weggegooid. Thuiswinkel.org wil nu rond de tafel zitten met de producenten om te onderzoeken of zij hun artikels niet kunnen leveren in specifieke e-commerceverpakkingen.

In februari dit jaar lanceerde Thuiswinkel.org - het Nederlandse equivalent van BeCommerce - nieuwe doelstellingen op het gebied van duurzame verpakkingen. Zo worden twee pilots georganiseerd rond het gebruik van herbruikbare verpakkingen. Een van die doelstellingen is ook het weglaten van de e-commerceverpakking.

Dat betekent dat sommige producten die al in een stevige doos zitten, niet meer in een tweede e-commercedoos worden verpakt. De labels worden op de doos van het product zelf aangebracht. Zo wil bol.com 3,5 miljoen artikelen zonder extra doos verzenden.

Een mooie ontwikkeling, zegt Thuiswinkel.org, maar ze plaatst daar wel een kanttekening bij: er moet wel goed bekeken worden voor welke producten dit mogelijk is. “Goed testen of producten niet beschadigd worden is belangrijk, omdat de milieu-impact van een kapot product veel groter is dan die van een extra verpakking”, klinkt het. 

De organisatie wijst er tevens op dat e-commerceproducten niet ‘zomaar’ worden verpakt. Bescherming is de belangrijkste reden, maar er zijn er nog andere, zoals het kunnen toevoegen van het verzendlabel, consolidatie van bestellingen, bescherming tegen diefstal, privacy van de consument, stapelbaarheid, klantverwachting, bieden van een retourmogelijkheid of marketing. “Al zou marketing nooit de enige reden moeten zijn om te verpakken”, stelt de organisatie.

Sterkere e-commerceverpakkingen

Vandaar dat Thuiswinkel.org samen met de leveranciers van de producten wil onderzoeken of de verpakkingen niet aangepast kunnen worden aan de e-commerce. Vandaag worden ze door de meeste producenten verpakt voor het winkelschap. Die zijn daarom niet noodzakelijk geschikt voor de e-commercedistributie. “Het aantal beschadigingen neemt daardoor toe zodra een verpakking wordt weggelaten. Het zou veel winst opleveren wanneer producenten hun artikelen in een doos verpakken die sterk genoeg is voor het e-commercekanaal. Hierdoor is het niet nodig om een extra doos toe te voegen. Dit levert zowel milieuwinst op als een besparing in het fulfilmentproces”, stelt de organisatie.

Ze zal daarom de komende maanden samen met haar leden onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om hiervoor samen te werken met leveranciers. “Mogelijk zal dit leiden tot collectieve afspraken voor betere verpakkingen, waarmee het aandeel van verpakkingsmateriaal aanzienlijk kan worden verlaagd”.