- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Nederlandse e-commerce wil de CO2-uitstoot van de sector met 50% reduceren in 2025 tegenover 2018. Daarom heeft de sectororganisatie Thuiswinkel.org een rekentool ontwikkeld die ondernemers helpt de bezorging van pakketten naar de consument efficiënter en duurzamer te organiseren. Deze tool, Bewust Bezorgd genaamd, is op de Webwinkel Vakdagen officieel voorgesteld.
Thuiswinkel.org ontwikkelde Bewust Bezorgd samen met het duurzaamheidsnetwerk Connekt, de kennisorganisatie Topsector Logistiek, een aantal grote webwinkels zoals OTTO, Wehkamp, Coolblue en bol.com, en de vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic (bpost). Met die tool kunnen webwinkels berekenen hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakje met zich meebrengt. Dat doet ze op basis van verschillende variabelen, waaronder het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat elk pakje aflegt, het vervoermiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van het voertuig en de afleveroptie. Hierdoor kan de webwinkel gemakkelijk inzien welke aanpassingen in de logistieke keten moeten gebeuren om de uitstoot verder te verminderen.
De Bewust Bezorgd-tool bestaat eigenlijk al een jaar. Sindsdien werd ze uitvoerig getest door de betrokken webwinkels en vervoerders, waarna ze verbeterd en doorontwikkeld werd. De tool is nu klaar voor implementatie, meldt Thuiswinkel.org.
De tool is ontwikkeld in de vorm van een API (application programming interface) die gekoppeld moet worden aan de webwinkelsoftware. Zo worden de data bij een bestelling door de consument direct verwerkt en is het voor de webwinkel inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot de verzending van het pakje bedraagt.
Thuiswinkel.org ontwikkelde ook een ‘management dashboard’ waarin de gegevens van de webwinkel terug te zien zijn. Zo krijgt iedereen binnen het bedrijf inzicht in zijn CO2-uitstoot.
Volgens de Nederlandse koepelorganisatie van de e-commerce kan de tool ook de consument sensibiliseren. Aan de webwinkels geeft ze dan ook de raad in de check-out het Bewust Bezorgd logo te tonen bij de meest duurzame bezorgoptie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?