De Italiaanse zoetwarenproducent Ferrero heeft aangekondigd dat het de zoetwarendivisie van Nestlé in Amerika officieel overneemt. Daarvoor moest Ferrero een bedrag van 2,8 miljard dollar neertellen. Dankzij de overname verstevigt het Italiaanse bedrijf zijn marktpositie in Amerika.
Door de zoetwarendivisie van Nestlé in Amerika over te nemen, krijgt Ferrero meer dan 20 populaire Amerikaanse merken met een rijke geschiedenis in handen. Het gaat onder meer over chocolademerken als Butterfinger, BabyRuth, 100Grand, Raisinets en Wonka. Daarnaast verwerft Ferrero ook de exclusieve rechten van het merk Crunch, meer bepaald voor de zoetwarendivisie en enkele categorieën in Amerika, en van enkele snoepmerken als SweeTarts, LaffyTaffy en Nerds. In 2016 behaalde Nestlé in Amerika nog een omzet van bijna 900 miljoen dollar.
“De overname van zo’n belangrijke chocolade- en snoepmerken spoort ons aan om ons nog meer te engageren zodat we de consumenten en klanten in Noord-Amerika een meerwaarde kunnen bieden", verklaart Lapo civiletti, algemeen directeur van de Ferrero groep.
Derde grootste speler op de Amerikaanse zoetwarenmarkt
Dankzij de overname wordt Ferrero de derde grootste speler op de Amerikaanse zoetwarenmarkt, waar hij vooral bekend staat voor zijn muntjes van Tic Tac, zijn Ferrero Rocher pralines en zijn hazelnootpasta Nutella. Daarnaast scoort het bedrijf ook met chocolademerken als Fanny May en Harry London, en de Ferrera candy Company. Die laatste werd onlangs overgenomen door een partner van Ferrero, en bezit onder meer merken als Trolli, Brach’s en Black Forest kauwgom.
Fabrieken en personeel worden mee overgenomen
Ferrero zal niet alleen de productiefaciliteiten van Nestlé in Bloomington, Franklin park en Itasca, nabij Illinois overnemen, maar behoudt ook al het personeel. Het bedrijf zal bovendien zijn werk verderzetten vanuit zijn kantoor in Glendale, Californië, en zijn huidige vestigingen in Illinois en New Jersey.
“We zijn erg blij met de overname van Nestlés zoetwarendivisie. Deze tak heeft een uitstekend portfolio van iconische merken met een rijke geschiedenis en een enorme bekendheid”, benadrukt Giovanni Ferrero, CEO van de Ferrero groep. “In combinatie met Ferrero's huidige aanwezigheid in de Verenigde Staten, waaronder de onlangs overgenomen Fannie May Confections Brands en de Ferrara Candy Company, kunnen we op een aanzienlijk grotere schaal een breder portfolio van hoogwaardige producten in de chocoladesnack, zoetwaren en seizoensgebonden categorieën aan onze klanten aanbieden. Daarnaast kunnen we ook genieten van enorme groeimogelijkheden op de grootste zoetwarenmarkt ter wereld. We kijken er bovendien niet alleen naar uit om de het talentvolle team van Nestlé over te nemen en zo onze groei te garanderen. Maar ook om te blijven investeren in onze producten en merken op een belangrijke, aantrekkelijke en strategische markt”, gaat Ferrero verder.
De transactie moet nog goedgekeurd worden en wordt naar verwachting aan het eind van het eerste kwartaal van 2018 afgerond. Credit Suisse Securities, Lazard, Davis Polk and Wardwell LLP hebben Ferrero geadviseerd bij zijn beslissing.