Les Mousquetaires
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Les Mousquetaires
De jonge Belg Antoine Florival deelt voortaan de verantwoordelijkheid met de Fransman Philippe Guilpain.
Antoine Florival, Intermarché-uitbater in Braine-le-Comte en Sint-Jans-Molenbeek, wordt nu medevoorzitter van Intermarché België, naast de Fransman Philippe Guilpain. Het nieuws werd bekendgemaakt aan de Franse media in een persbericht, dat niet werd doorgegeven aan de Belgische media. Intermarché mag dan vorig jaar zijn omzet al verdubbeld hebben, onder meer dankzij de overname van de Mestdagh-keten ... Op het vlak van communicatie kunnen de Belgische ‘Musketiers’ in ieder geval beter, veel beter.:.
Antoine Florival is geen onbekende. De 36-jarige sales engineer van de Solvay Brussels School kwam in 2016 bij de groep na een loopbaanstart in auditing. Samen met zijn partner nam hij de Intermarché-winkel in Braine-le-Comte over, die vroeger door zijn oom werd gerund. Dankzij de Mestdagh-deal kon hij het filiaal in Molenbeek overnemen en dus zijn aantal winkels verdubbelen. De nieuwe covoorzitter en opvolger van Martin Staelens, de sterke man en inspirator van het netwerk, symboliseert de generatiewissel bij de groep Intermarché België, waar tal van jonge ondernemers zich bij aangesloten hebben.
Er is weinig bekend over de identiteit van de Franse medevoorzitter Philippe Guilpain, of over de reden voor zijn benoeming, en het feit dat het persbericht alleen verstuurd werd naar onze Franse collega’s is daar niet vreemd aan ... Moeten we daar iets achter zoeken? Onze collega's van LSA verwijzen naar “de integratie van de 85 Mestdagh-winkels die Intermarché in 2022 van Carrefour heeft overgenomen”. De transactie dateert van eind 2023 en de omschakeling van de overgenomen filialen, stuk voor stuk door uitbaters die al bij het netwerk aangesloten waren, vordert gestaag. Maar onze collega’s hebben het ook over het verlies van 89 miljoen euro dat de Mestdagh-tak in 2023 geboekt heeft en dat dit jaar naar verwachting nog 30 miljoen euro zal bedragen, om pas in 2025 het break-evenpunt te bereiken. En dan is er nog de noodzaak om de gemiddelde omzet van Mestdagh van € 5 800 per m2 op te trekken naar € 10 500 per m2, de norm in de Belgische Intermarché-winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?