Non-food: "We zijn slachtoffer van deloyale concurrentie"
- Supermarkten en voedingswinkels verkopen ook non-food
- Non-food bedrijven hebben het over deloyale concurrentie
- Volgens FOD Economie is er geen sprake van overtredingen
Voedingswinkels en supermarkten verkopen nog altijd non-food artikelen, wat niet naar de zin is van ondernemers en bedrijven uit de non-food. Zij spreken over deloyale concurrentie en klagen de situatie aan bij de overheid. "Er zijn geen overtredingen", reageert de FOD Economie.
Bedrijven uit de non-foodsector, van bloemisten tot elektrowinkels, zijn ontevreden. Hun omzetcijfer is fors naar beneden gegaan, terwijl hun klanten voor hun aankopen terecht kunnen bij klassieke supermarkten. Sinds de invoering van de maatregelen is er een stevige stijging van onder meer diepvriezers en broodbakmachines. Verschillende spelers uit de non-food hebben bij uiteenlopende overheden hun beklag gedaan over de gang van zaken. Maar volgens Veronique Thirion van de Belgische mededingingsautoriteit is er geen sprake van inbreuken op de wet. "Er is niet a priori sprake van overtredingen, maar we zijn niet degene die zich over deze vraag moeten buigen. De FOD Economie wel.
Etienne Mignolet, woordvoerder van de FOD Economie, zeg dat er "momenteel geen verbod is voor supermarkten om hun non-foodafdelingen te sluiten. De winkels die dicht blijven, kunnen online blijven verkopen. Daarnaast bekijken we alle klachten die we binnenkrijgen." Sommige winkels, zoals Cora, passen zich aan aan de situatie. Woordvoerder Luc Janssens: "Hoewel er geen verbod is op de verkoop van non-food artikelen hebben we in Anderlecht beslist om geen verkoop- of naverkoopdienst in de rayon non-food te voorzien. De kassa's zijn dicht en het personeel werkt elders." Volgens de supermarkten is het onbegonnen werk om de non-food en de voedingsproducten van elkaar te scheiden. "Babyproducten zijn nu eens voeding, dan weer non-voeding. Het is moeilijk die uit elkaar te halen", aldus Luc Janssens.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?