- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nutri-Score is een handig instrument, maar heeft bij een grote groep mensen een omgekeerd effect, zegt Elke Godden, onderzoekster aan UAntwerpen. “Velen kiezen bewust voor producten met een slechtere Nutri-Score.”
Samen met enkele collega’s van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van UAntwerpen bekeek Elke Godden wat consumenten motiveert bij hun aankopen in de supermarkt, in het bijzonder wanneer het gaat over de Nutri-Score. Ze lieten 1.156 mensen kiezen tussen twee soorten yoghurt, sinaasappelsap, chips en granola die verschilden in prijs, merk, verschillende voedingsclaims (zoals 0% vet) en Nutri-Score. Op basis van de gemaakte keuzes onderscheiden er zich volgens hen drie groepen consumenten. De eerste groep – zowat de helft - kiest bewust voor producten die een hogere Nutri-Score hebben. Een tweede groep – zo’n 20% - kiest consequent voor A-merken, ook als de Nutri-Score lager ligt. Maar vooral opmerkelijk is dat 30% bewust kiest voor ongezonde producten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?