- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De omzet van Action groeide in 2022 met maar liefst 30%. Het zag zijn aantal winkels in Oost-Europa groeien, maar profiteerde ook van het gewijzigde koopgedrag door de hoge inflatie.
Discounter Action blikt tevreden terug op het voorbije jaar. Het sloot 2022 af met een netto omzet van 8,9 miljard euro, een groei van 30%. Het opende 280 nieuwe winkels, in totaal telt het er daarmee nu 2.263. Daarbij zitten steeds meer buurtwinkels. De discountketen kijkt ook steeds meer richting Oost-Europa. In maart breidt Action nog uit naar Slowakije. Dan opent de Nederlandse keten haar eerste winkel in de hoofdstad Bratislava. Action zag ook de omzet in zijn bestaande winkels groeien doordat mensen hun koopgedrag aanpasten onder druk van de hoge inflatie en energiekosten. Mensen ging onder meer op zoek naar elektrische kachels en betaalbare alternatieven voor verwarming als fleecedekens en dikke truien. “We zagen trouwe klanten dan ook vaker terug in de winkel, ook omdat zij voor de dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, toiletpapier en huishoudelijke artikelen bij ons veel meer waar voor hun geld krijgen”, aldus CEO Hajir Hajji. In hoeverre de keten zelf te maken kreeg met prijsstijgingen, waardoor de omzet mee de hoogte in ging, is niet duidelijk. Action maakt zijn winstcijfers in maart bekend.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?