- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Tijdens het eerste semester van dit jaar werden 44,2 miljoen online aankopen gedaan. Dat zijn er 5% meer dan tijdens de eerste zes maanden van 2017. Het totale bedrag van die aankopen bedroeg 5,29 miljard euro, een stijging met 8%. “Aangezien het vierde kwartaal het drukste is, kan men met zekerheid stellen dat de totale omzet dit jaar ruim boven de 10 miljard zal liggen”, zegt Inge Zeeuws, Director Brand and Customer Experience bij GfK.
Gisteren presenteerde ze op de BeCommerce Summit de resultaten van de Market Monitor voor de eerste jaarhelft. Daaruit blijkt dat de e-commerce markt in België blijft groeien, maar tekenen van maturiteit vertoont. “Het aantal aankopen stijgt nog redelijk, maar de waarde van het winkelwagentje stijgt nog meer”, zegt ze.
Uit de cijfers blijkt ook de verhouding tussen de producten en de diensten: 73% van de aankopen zijn producten en 27% zijn diensten. Als men naar de bestedingen kijkt, dan is het omgekeerd: 43% voor de producten en 57% voor de diensten.
De meest populaire online verkochte diensten blijven de vliegtuigtickets, de tickets voor attracties en events, en de reizen. Op de vierde plaats komen de verzekeringen. In ons land halen die nu een score van 24%. Daar zit nog echt veel potentieel: in Nederland wordt 65% van de verzekeringen online verkocht.
Bij de producten bestaat de top 4 uit media & entertainment, speelgoed, telecom en computers én accessoires. Kijkt men naar de waarde van de producten, dan wordt de lijst door de kleding aangevoerd. Hoewel de online verkoop ‘slechts’ 17% van de totale verkoop vertegenwoordigt, bedroeg de online omzet in totaal 373 miljoen euro tijdens het eerste semester. Dat is ruim meer dan de media (250 miljoen), de telecom (247 miljoen en de computers/accessoires (206 miljoen).
De sterkste stijgers waren speelgoed (+58%!), health & beautycare (+32%), verzekeringen (+21%) en kleding (+21%).
Nog een opmerkelijke groeier is PayPal. Deze betaalmethode kende een trage start in België, maar ze groeit gestaag. Ze is nu duidelijk de derde meeste gebruikte. Op één komt Bancontact met 61% (+2 procentpunten, dankzij de mobile app), gevolgd door de kredietkaart met 56% (-2 punten), PayPal met 31% (+2 punten) en de bankoverschrijving met 35% (-1 punt).
Als men naar de bestedingen per betaalmethode kijkt, is de rangschikking anders. Dan is de volgorde: de kredietkaart (41%), Bancontact (29%), de overschrijving (12%) en PayPal (9%). Dat betekent dat men de kredietkaart vooral bovenhaalt voor de grote bedrage en PayPal vooral gebruikt voor de kleinere bedragen.
De Summit van BeCommerce was gewijd aan “Mobile in e-Commerce’. Daarover later meer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?