iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De omzet van Ferrero is het afgelopen boekjaar met meer dan 10% gestegen tot 14 miljard euro. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend.
Ferrero International S.A., het moederbedrijf van de Ferrero groep - bekend van merken als Nutella, Kinder…- , sloot het boekjaar 2021/2022, dat eindigde op 31 augustus, af met een geconsolideerde omzet van 14 miljard euro. Dat komt overeen met een stijging van 10,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. "Het boekjaar 2021/2022 werd gekenmerkt door een moeilijke economische en geopolitieke omgeving”, aldus het bedrijf. "De groep heeft ondanks deze uitdagingen kunnen groeien dankzij de veerkracht van zijn medewerkers, merken en bedrijfsmodel. Iconische merken zoals Nutella, Ferrero Rocher, Kinder Bueno en Kinder Joy behaalden een groei van de netto-omzet, gedreven door de VS en Italië. Bovendien was er een consolidatie van het marktaandeel in de meeste regio's." Ferrero International S.A. telt momenteel meer dan 100 merken en ongeveer 30 productiefaciliteiten wereldwijd, met een directe of indirecte aanwezigheid in meer dan 170 landen. Op 31 augustus 2022 telde de groep in totaal 41.441 werknemers, tegenover 38.767 een jaar eerder.
De Italiaanse groep, die over het algemeen erg discreet is, ging niet dieper in op zijn andere resultaten. Zo werd er onder meer geen woord gerept over de winst van het bedrijf. Ook over de impact van de recente overnames op de geconsolideerde omzet en over de financiële gevolgen van de salmonellacrisis die de Ferrero-fabriek in Aarlen in de eerste helft van 2022 heeft getroffen, werd niets gezegd. Ter herinnering: door de salmonellabesmetting moest de Belgische fabriek, de grootste van de groep, gedurende enkele weken zijn deuren sluiten en werden Kinder-producten massaal teruggeroepen nadat in verschillende Europese landen gevallen van salmonella waren vastgesteld.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?