- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De omzet van gespecialiseerde voedingswinkels zoals slagers, bakkers en fruithandelaars blijft achteruitgaan. “We zien op alle domeinen een verschuiving naar de supermarkt.”
De verkoop in gespecialiseerde voedingswinkels daalde het voorbije anderhalf jaar zo goed als onafgebroken. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie waar De Standaard over bericht. Op november en december na, werd er elke maand minder verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal daalde de verkochte hoeveelheid in de speciaalzaken met 5,4%.
Dit is natuurlijk een evolutie die al lang aan de gang is. In de laatste twintig jaar is de verkoop in speciaalzaken dan ook zelfs met 40% gedaald. De laatste vijf jaar zouden er alleen al 10% van de slagers verdwenen zijn.
De achterliggende reden van deze daling? Een verschuiving naar de supermarkt, en meer bepaald naar de buurtsupermarkt, zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be. Dat wordt bevestigd door cijfers waar zijn organisatie onlangs mee uitpakte.
In totaal werden 188 zaakvoerders van 909 Vlaamse buurtsupers ondervraagd. Daaruit bleek dat ons land in 2015 zo’n 150 meer buurtsupermarkten telde dan tien jaar eerder. Een evolutie, waarvan bovendien verwacht wordt dat die zich zal vederzetten in de toekomst.
Daarbij gaat het niet om de kleine zelfstandige kruidenierszaak, maar steeds meer om franchisewinkels die aangesloten zijn bij een grote retailgroep zoals Carrefour, Delhaize of Colruyt. “In 1995 viel amper 67% van de buurtsuper onder een grote groep, bij de rondvraag twintig jaar later is dat maar liefst 85%”, aldus Luc Ardies.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?