Carole Boelen
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carole Boelen
Vandaag regent het in heel het land, en daar zal niemand over klagen na de extreme hitte van gisteren. Maar hoe hebben foodretailers, en meer bepaald hun koelinstallaties, die warme dag overleefd? “Natuurlijk waren er enkele moeilijkheden die snel moesten worden aangepakt, maar over het algemeen heeft de foodretail vrij goed weerstand geboden.”
Het is niet gemakkelijk om in de hitte te werken, en onze redactieleden die gisteren niet op vakantie waren, kunnen dit beamen. Maar ook de koelinstallaties in onze supermarkten stonden onder grote druk, sommige gaven zelfs de geest. Gelukkig was dit meer de uitzondering op de regel, bevestigt Dominique Köttgen, die de leiding heeft over de Luikse site van VMA, specialist in koelinstallaties: "De hele supermarktbranche had op deze hittepiek geanticipeerd en veel klanten hebben preventieve maatregelen genomen, bijvoorbeeld door de warmtewisselaars die zich buiten het gebouwd bevinden te voorzien van water of door de faciliteiten zorgvuldig te onderhouden.” Het resultaat is dat 99% van de klanten met een onderhoudscontract en met waterhellingen de dag zonder problemen zijn doorgekomen.
Deze warme dag heeft alle retailers echter aan één ding herinnerd: nu de opwarming van de aarde steeds acuter wordt, is het belangrijk uw systeem niet te klein en duurzamer te maken. "Klanten die hebben gekozen voor grotere installaties die werken met duurzame vloeistoffen, die een goed rendement verzekeren, hebben geen problemen ondervonden", aldus Dominique Köttgen. "Je moet echt je noden herbekijken voor zo'n hitte. Toen ik 30 jaar geleden in het vak kwam, waren de lastenboeken voorzien voor buitentemperaturen van 25 °C, vandaag is dat voor meer dan 40 °C". Nog een teken dat we dringend voor meer duurzame oplossingen moeten kiezen?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?