Ondanks hittegolf minder consumptie deze zomer
- Hittegolf te kort om grote impact te hebben
- 2018 blijft recordjaar voor zomerperiode
De hittegolf in juli heeft er niet voor kunnen zorgen dat de consumptie in ons land hetzelfde niveau haalt als vorig jaar. Daarmee blijft de zomer van 2018 een absoluut recordjaar.
Tien dagen lang was ons land in juli in de greep van een hittegolf, met een recordtemperatuur van om en bij 40 graden. Het zorgde voor een piek in de verkoop van onder meer ijsjes en frisdranken, maar ook groenten en fruit. De uitzonderlijk hoge temperaturen deden onmiddellijk denken aan de hete, droge zomer van een jaar geleden. Maar de hittegolf was te kort om ervoor te zorgen dat de consumptie de hoogte van vorig jaar haalde, zegt Tom Penninckx van onderzoeksbureau Nielen. “De hittegolf is er nu gekomen in de weken 25 en 26, precies in het midden van het jaar, maar duurde uiteindelijk ‘maar’ tien dagen. In die periode is de consumptie duidelijk de hoogte in gegaan, maar in de weken ervoor en erna is het heel wat minder geweest dan vorig jaar, toen het ook over een langere periode warm was. De kans is klein dat daar verandering in komt, want ook de vooruitzichten geven niet aan dat het in de komende weken nog echt warm zal worden.”
Een herhaling van het scenario van vorig jaar zit er dus niet in: toen was het veel langer warm en werd er veel meer geconsumeerd. Dat vorig jaar ook nog eens het WK Voetbal een positieve invloed had, relativeert Tom Penninckx. “De impact daarvan was vooral te merken bij de horeca, al was er wel meer consumptie van bier en chips.” De boost die de zomer van 2018 gaf aan de verkoopcijfers van retailers was voor velen welgekomen, nu de winstmarges krimpen en de concurrentie op de markt groeit. Keerzijde van het verhaal: de warme zomer had een negatieve impact op de oogst van groenten en fruit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?