iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Er zijn belangrijke prijs- en volumeverschillen bij verschillende soorten kazen. Zo incasseerde mozzarella de grootste prijsstijging (+7,8%). Opvallend: het volume ging nog steeds omhoog met 4,2%, wat uiteindelijk zorgde voor forse stijging in waarde van 12,4%.
Harde kazen, het grootste segment in de categorie, ziet een volumedaling van 0,8%, bij een prijsstijging van 4,5%, wat een waardestijging van 3,6% geeft (NielsenIQ MAT P08 2024). “Er zijn meer liters melk nodig om 1 kilo harde kaas te maken dan voor zachte kaas. Daardoor heeft een gestegen melkprijs een hogere impact op harde kazen”, verklaart Jan Desmet, CEO van Flandrien Kaas. Smeltkazen, nog een belangrijk segment, stegen 2% in prijs, terwijl het volume wel nog met 2,7% steeg, waardoor er een groei in waarde was van 4,7%. Nog een uitschieter is brie, die een volumedaling van maar liefst 8,8% registreert, bij een prijsstijging van 5,1%. Opvallende evolutie bij mozzarella: de prijzen stegen het voorbije jaar met 7,8%, meer dan eender welke andere kaas, terwijl het volume met 4,2% omhoog ging. Het resultaat: een stijging in waarde van 12,4%, die ook boven de andere uitsteekt. Ook bij feta is er mooie groei: ondanks een gemiddelde prijsstijging van 3,8% is er een volumegroei van 3,2%, wat een waardegroei van 7,1% geeft. Meer exotische kazen, die vaak verwerkt worden in salades, doen het dus goed, zou je kunnen concluderen, maar dat klopt niet helemaal. Ricotta en tzatziki laten grote dalingen zien (-21,6% in waarde in het geval van tzatziki), maar dat is niet onlogisch als het volume zo klein is: elke verandering is in verhouding altijd vrij groot. Opvallend is dat er bij ricotta zelfs een prijsvermindering van 1,4% tegenover staat.
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?